صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

پیامدهای اخلاقی هوش مصنوعی و تأثیر آن بر جامعه

علی خیابانیان، معمار، کارشناس متاورس و هوش مصنوعی

اختصاصی صاحب دیوان/ هوش مصنوعی (AI) به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است، از دستیارهای مجازی گرفته تا خودروهای خودران. در حالی که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که شیوه زندگی و کار ما را متحول کند، اما چالش‌های اخلاقی و اجتماعی مهمی را نیز ایجاد می‌کند که باید به آنها پرداخت.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های اخلاقی پیرامون هوش مصنوعی، حفظ حریم خصوصی است. با پیچیده‌تر شدن سیستم‌های هوش مصنوعی، می‌توانند حجم وسیعی از داده‌ها را در مورد افراد جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند. از این داده ها می توان برای تصمیم گیری هایی استفاده کرد که بر زندگی افراد تأثیر می گذارد، مانند تعیین واجد شرایط بودن آنها برای وام یا بیمه. ضروری است که اطمینان حاصل شود که سیستم های هوش مصنوعی شفاف و پاسخگو هستند و افراد بر داده های خود کنترل دارند.

یکی دیگر از نگرانی های اخلاقی، تعصب و تبعیض است. سیستم‌های هوش مصنوعی به اندازه داده‌هایی که روی آن‌ها آموزش دیده‌اند بی‌طرف هستند. اگر داده های مورد استفاده برای آموزش یک سیستم هوش مصنوعی بر اساس نگرش خاص و جانبدارانه تفکیک و آماده شوند، سیستم بی طرفی نخواهیم داشت. این می تواند منجر به تبعیض علیه گروه های خاصی از مردم، مانند زنان یا اقلیت ها شود. بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که سیستم‌های هوش مصنوعی بر روی داده‌های بی‌طرف آموزش داده شده‌اند و به طور منظم برای شناسایی و تصحیح هرگونه سوگیری مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

سومین نگرانی اخلاقی تأثیر هوش مصنوعی بر اشتغال است. در حالی که هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد مشاغل جدید را دارد، همچنین این پتانسیل را دارد که بسیاری از مشاغل موجود را خودکار کند. این امر می تواند منجر به از دست دادن مشاغل و اختلالات اقتصادی شود. ضروری است که اطمینان حاصل شود که مزایای هوش مصنوعی به طور عادلانه توزیع می شود و به کارگران آموزش و پشتیبانی لازم برای انطباق با بازار کار در حال تغییر ارائه می شود. 1

در نهایت، بحث پاسخگویی مطرح است. همانطور که سیستم‌های هوش مصنوعی مستقل‌تر می‌شوند، تعیین اینکه چه کسی مسئول اعمال آنهاست، چالش برانگیزتر می‌شود. ایجاد خطوط شفاف مسئولیت و پاسخگویی برای سیستم های هوش مصنوعی ضروری است تا اطمینان حاصل شود که آنها به طور اخلاقی و مسئولانه استفاده می شوند.2

در نتیجه، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که زندگی ما را به روش‌های مثبت متحول کند، اما چالش‌های اخلاقی و اجتماعی مهمی را نیز به همراه دارد. پرداختن به این چالش ها به طور فعال ضروری است تا اطمینان حاصل شود که هوش مصنوعی به صورت اخلاقی و مسئولانه استفاده می شود.

 

تصاویر مقاله توسط مولف با هوش مصنوعی ساخته شده است.

منابع
1- https://www.upwork.com/resources/ai-ethical-considerations
2- https://stefanini.com/en/insights/articles/the-moral-and-ethical-implications-of-artificial-intelligence

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت