صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

«هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» شعار روز هوای پاک

طبق اعلام وزارت بهداشت، سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار نوزاد در جهان به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. طبق آمار اعلام شده، نزدیک به ۱۲ درصد از مرگ‌های سالیانه در جهان مربوط به آلودگی هوا می‌باشد.

به گزارش صاحب دیوان، آلودگی هوا در دنیا از علل اصلی مرگ‌ومیر پس از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب به شمار می‌رود. آلاینده‌های موجود در هوا می‌تواند اثرات نامطلوب مختلفی بر سلامت انسان داشته باشد. قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا می‌تواند باعث عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و سایر مشکلات سلامتی شود. کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری پیش زمینه‌ای همچون آسم آسیب‌پذیرتر هستند. آلودگی هوا در دوران کودکی به سلامت آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به بیماری‌ها را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد. مضرترین آلاینده‌ها ذرات ریزی هستند که می‌توانند به اعماق ریه‌ها نفوذ کنند.

برای کاهش آلودگی هوا، لازم است کشورهای مختلف سیاست‌هایی را اتخاذ نمایند تا از تأثیرات مرگ‌آور آلودگی هوا در امان بمانند. مثلاً کشورها می‌توانند حمل‌ونقل پایدار را در شهرها توسعه دهند، سوخت‌ها و فن‌آوری‌های پاک را ترویج کنند و سیاست‌هایی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از منابع صنعتی و سوخت‌های خانگی اجرا کنند. همچنین شهروندان نیز می‌توانند با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری و کاهش مصرف انرژی نسبت به کاهش آلودگی هوا اقدام کنند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار نوزاد در جهان به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. طبق آمار اعلام شده، نزدیک به ۱۲ درصد از مرگ‌های سالیانه در جهان مربوط به آلودگی هوا می‌باشد.

ازاین‌رو یک روز از سال به این موضوع اختصاص داده شده است و به نام روز هوای پاک نام‌گذاری شده است. این سالروز در ایران در روز 29 دی ماه می‌باشد و هر ساله شعاری برای آن در نظر گرفته می‌شود. امسال نیز روز هوای پاک به مدت یک هفته از 26 دی تا 2 بهمن با شعار کلی «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» برگزار می‌شود. در طی این هفته برای هر روز یک شعار اختصاصی در نظر گرفته شده است که به قرار زیر است:

  • سه شنبه 1402/10/26 هوای پاک، حقوق عامه
  • چهارشنبه 1402/10/27 هوای پاک، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی
  • پنجشنبه 1402/10/28 هوای پاک، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر
  • جمعه 1402/10/29 هوای پاک،آموزش و مشارکت عمومی
  • شنبه 1402/10/30 هوای پاک، خودروهای فرسوده
  • یکشنبه 1402/11/1 هوای پاک، کیفیت سوخت
  • دوشنبه 1402/11/2 هوای پاک، سلامت

هدف از آن یادآوری لزوم رفتار همراه با تعهد مردم و مسئولان در جهت کاهش آلودگی هوا می‌باشد. ازاین‌رو لازم است تا راهکارهای علمی برای مقابله با آلودگی هوا و بهره‌مندی از هوای پاک هم توسط شهروندان و هم مسئولین دولت مورد توجه قرار گیرد. از جمله آن‌ها می‌توان به جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدید پذیر مثل انرژی خورشیدی، بهینه سازی سیستم حمل و نقل عمومی به منظور کاهش خودروهای تک سرنشین، حذف خودروهای فرسوده، افزایش کیفیت سوخت‌ها، امتناع از آتش زدن مزارع و زباله‌ها (بخصوص مواد پلاستیکی)، بهینه‌سازی سیستم‌های گرمایشی اشاره نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت