صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 24 تیر, 1403

نگرانم؛ مبادا نوای آذری خاموش شود!

ده ده ش گوزلی نوازنده چند دهه ساله ساز قوپوز در گفت و گو با «کائنات»:
نگرانم؛ مبادا نوای آذری خاموش شود!
موسیقی آذربایجانی جزئی از موسیقی اصیل ایرانی است، این هنر بر دوش هنرمندان آذربایجان سنگینی می كند

آذری‌زبان است، حدوداً پنجاه‌سال است که دستانش به پنجه‌نوازی عادت کرده و صدای رسای او با سازش نمایان است در مورد ده ده ش گوزلی صحبت می‌کنم نوازنده و خواننده ۵۰ ساله ساز قوپوز. سازی آذری‌ که موسیقی شان مملو ازحس قهرمانی و حماسه است. او یکی از هزارانی است که به موسیقی آذربایجانی و فرهنگ این اقلیم تا به امروز تمام قد ادای احترام کرده اند. موسیقی که اصیل است و ریشه در اقوام ایرانی دارد.
ده ده ش گوزلی، یکی ازهمین هنرمندان شیفته موسیقی آذری است هنرمندی که بدون هیچ حمایتی سال‌ها درمعرفی ساز و صدای خود به دنیا تلاش کرده و امروز آن را جزئی از خانواده خود می داند.
ده ده ش گوزلی در گفت‌وگو با «کائنات» به نادیده انگاشتن موسیقی آذربایجانی ازسوی مسئولان اشاره می‌کند:« موسیقی آذربایجانی جزئی از موسیقی اصیل ایرانی است، این هنر بر دوش هنرمندان آذربایجان سنگینی می‌كند، نگرانم؛ مبادا نوای آذری خاموش شود!»
این خواننده و نوزانده قدیمی در معرفی خود می‌گوید:« من مادرم اصالتا اهل گنجه‌ است. مادرم باعث شد كه ما هم تشويق شويم و در مسند موسيقي آذري قرار بگيريم و در واقع ان علاقه و ژن موسيقي هم در ما آشكار شود.» ده ده ش گوزلی بعد‌ها در سن هفده سالگي در تبريز در كنار آشيق رسول قرباني و آشيق خيرالله و آشیق عبدالعلی اين موسيقي را تجربه كرد.

صدایی از سینه‌ای به سینه
این خواننده و نوازنده در توصیف ساز ساز’ قوپوز’ می‌گوید:«قوپوز ابزاری قدیمی در موسیقی ایرانی است كه نوازنده محلی آن با عنوان ‘ آشیق ‘، نت‌ها و اشعار درونش را سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌كند.» ساز سنتی آذربایجان با نام محلی «قوپوز» یکی از قدیمی‌ترین ابزار موسیقی آشیق‌های آذربایجان است که پیشینه آن به بیش از هزار سال می‌رسد.
تا پیش از رواج ابزارآلات‌ موسیقی جدید، «قوپوز» اصلی‌ترین وسیله آهنگ‌نوازی در مراسم عروسی‌ها، جشن‌ها و مجالس مختلف بوده است و نوازندگان این نوع ساز را در آذربایجان «عاشیق» می‌‎نامند که عاشیق همراه با نواختن ریتم‌های مختلف موسیقی، اشعار فولکلور ترکی را نیز می‌خواند و نبض مراسم را به دست می‌گیرد گرچه امروزه تمایل نسل جوان به موسیقی‌های جدید گرایش بیشتری دارد اما باز هم در مراسم‌ها و جشن‌های مختلف، استفاده از ساز «قوپوز» رایج است.

عاشق؛ موسیقی آذری
نواختن این ساز به همان اندازه که به مهارت نیاز دارد، ساختن آن نیز یک نوع هنر بوده و به مهارت نیاز دارد و کسی که در این رشته فعالیت دارد باید از چند و چون نواختن ساز اطلاع داشته و خود نیز نوازنده باشد. آقای ؟ در مورد نحو آشنایی خود با این ساز می‌گوید:« در همه‌ي دستگاه‌های موسقی فعاليت داشتم در ابتدا بالابان مي نواختم ولي بعد از يكسال به خاطر صداي رسا، خوب و بلند و پيشنهادهايي كه استادانم دادند به خوانندگی و نواختن ساز قپوز روي آوردم و خدا را شكر از نواختن این ساز در طول این سال‌ها احساس رضایت دارم.» این خواننده و نوازنده آذری‌زبان از سال ١٣٥٤به تهران می‌آید و به صورت حرفه‌ای تر موسیقی را ادامه می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت