صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 7 اردیبهشت, 1403

نقش اسطوره و شخصیت های اساطیری در تاریخ و فرهنگ ملل

بمناسبت ۶فروردین تولد زرتشت پیامبر/ نگاهی نو به اسطوره شناسی، نقش اسطوره و شخصیت های اساطیری در تاریخ و فرهنگ ملل

اهورا مزدا؛ خدایی است که از همه چیز آگاه است و تلاش می کند جهانی کامل و آرمانی بیافریند. اما همزاد تباه کار او، اهریمن مخالفت می کند. اهورا مزدا، تداعی کننده ی خوبی و روشنی است. در حالی که برادرش اهریمن ، در تاریکی ها و در خانه ی دروغ و فریب پنهان گشته ودر کمین نشسته است.

اهورا مزدا، خدایی خردمند و بردبار است که به انسان آزادی و اختیار داده است تا از میان خوبی و بدی، یکی را برگزیند. با وجود این، گفته اند زمین جایی است که ایمان آورندگان می توانند شادمان تر از هر جای دیگر در آن بمانند. تاریخ جهان، عبارت است از داستان کشمکش و ستیز میان اندیشه ی مقدس (سپنتا مینو) اهورامزدا و اندیشه ی پلید (انگره مینو) اهریمن. در نهایت اهورامزدا با یاری سوشانیت نجات بخش پیروز خواهد گشت. سوشانیت را دوشیزه ای به دنیا خواهد آورد که با نطفه ی زرتشت پیامبر که به گونه ای معجزه آمیز نگاه داشته شده، بارور گشته است. اهورا مزدا آنچه را می خواست، مستقیما به زرتشت می آموخت؛ این آموزه ها در هفده سرود روحانی به نام گات ها باقی مانده است. گفته اند که زرتشت، تنها کودکی بوده است که هنگام به دنیا آمدن، به جای آن که بگرید، خندیده است.

اهورامزدا، بزرگترین و بلند مرتبه ترین موجود ایران باستان، تلاش می کند تا نیروهای نیک و بد را از یکدیگر جدا گرداند. نیروهای بد می خواهند جهانی را که او آفریده است، همواره در آشوب و نابسامانی نگاه دارند.

پرستش: در آرامگاه داریوش اول، قرص بالدار و تعالی بخش اهورامزدا را بر بالای سر پادشاه آویخته اند‌.

نویسندگان :فیلیپ ویلکینسون و نیل فیلیپ

ترجمه : دکتر رحیم کوشش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت