صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

نقد و تحلیل کتاب تاریخچه مطبوعات آذربایجان‌

در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز نشست نقد و تحلیل کتاب تاریخچه مطبوعات آذربایجان‌ با حضور نویسنده و علاقمندان این حوزه برگزار شد.

محمد عزیزی‌راد در این مراسم اظهار داشت: در ۲۰۰ سال گذشته تاریخ ایران را نمی‌توان بدون تاریخ آذربایجان تحلیل کرد و البته قبل از آن هم چنین است.

در تاریخ مطبوعات هم آذربایجان پیشرو بوده و روزنامه‌نگاران آذربایجانی نقش و حق بزرگی دارند.

وی افزود: هرچند اولین روزنامه در تبریز چاپ نشده اما کسی که این روزنامه را چاپ کرد، دانش آموخته تبریز بود.

در سال ۱۲۳۵ شمسی اولین روزنامه در تبریز منتشر شده است و من وقتی مجموعه کتب و تاریخچه جراید مطبوعات شیراز را دیدم تصمیم گرفتم که این کتاب را نگارش کنم زیرا وقتی در خوی نشریه منتشر می‌شد در شهرهایی مثل یزد اصلا مطبوعات وجود نداشت.

نویسنده کتاب تاریخچه مطبوعات آذربایجان با بیان اینکه روزنامه انجمن مهمترین روزنامه آن دوره و زبان گویای مردم بوده است، گفت: این روزنامه شناسنامه نشریات ایران است و از فرانسه و انگلیس و… مشتری داشته است.

مهرداد خوشکار مقدم، روزنامه‌نگار تبریزی هم در این باره ابراز داشت: مستندنگاری در این منطقه چندان باب نیست و برای مستند کردن تاریخ باید از روزنامه‌ها، اسناد وزارت امور خارجه‌ها و… استفاده کرد.

وی ادامه داد: آقای عزیزی واحساس مسئولیتشان برای نگارش این کتاب قابل تقدیر است. معمولا در نقد کتاب از محتوا تا گرافیکِ کار نقد می‌شود اما ما می‌دانیم که این کتاب با چه سختی کار شده و مرجع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت