صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 8 اردیبهشت, 1403

نشان تبریز ۲۰۱۸ معرف فرهنگ و هویت تبریز است

طراح نشان تبریز ۲۰۱۸، این نشان را معرف جامعی از فرهنگ و هویت تبریز دانست.
به گزارش پایگاه خبری صاحب دیوان به نقل از گپ گرافیک، لیلا اسماعیل زاده حجبی ، در خصوص روند طراحی این نشان گفت:
دلیل انتخاب سه بنای مسجد کبود، میدان ساعت و مقبره الشعرا برای این طرح، هویت تاریخی و اجتماعی این بناها بود.

وی افزود: با توجه به این که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده بود، اولین گزینه انتخابی‌ام مسجد کبود به عنوان فیروزه جهان اسلام بود. از طرفی به دلیل اهمیت شهر تبریز در این رویداد، ساختمان ساعت را که به عنوان نماد شهر تبریز در ذهن ها جای گرفته، در مرکز اثر قرار دادم.

این گرافیست موفق، در ادامه با اشاره به وجود نماد مقبره‌الشعرا در اثرش خاطرنشان کرد: این بنا یادآور استاد شهریاد، شاعر پرآوازه ایران زمین بود که در کنار صدها شاعر دیگر در این محل دفن شده اند و می‌توانست فرهنگ، هنر و ادب تبریز را به خوبی معرفی کند.
اسماعیل زاده حجبی، ادامه داد: حرکت رنگ‌ها در نشان تبریز ۲۰۱۸ با الهام از کاشی کاری‌های مسجدکبود انتخاب شده که معرف فرهنگ ایرانی اسلامی هستند و به تدریج به سمت رنگ سبز، که رنگ رویش است حرکت می‌کند.
وی در توضیح وجود المان ابر در بالای اثر گفت: می خواستم کارم خارج از چارچوب‌های عادی شده سازمانی و دارای حرکت باشد. به همین دلیل از ابر بر بالای بناها بهره بردم تا هم در بند تصاویر عادی شده گیر نیفتم و هم نشانی شاد و جذاب برای گردشگران طراحی کرده باشم.
برنده مقام اول طراحی نشان تبریز ۲۰۱۸، در خصوص حواشی ایجاد شده پس از انتخاب اثرش گفت: در چارت‌های سازمانی معمولا قوانین و قواعدی وجود دارد که گاه می‌تواند دست و پاگیر باشد. در این مورد هم از در ابتدا از من خواستند که ابرها را از نشان حذف کنم، که خوشبختانه در نهایت به سلیقه‌ام احترام گذاشتند.
وی خاطرنشان کرد: به هر حال ابر در کار حرکت ایجاد می‌کرد و من فکر می‌کردم حذف آن در اثر کم و کاستی ایجاد می‌کند.
این هنرمند جوان افزود: هدفم از حضور فراخوان طراحی نشان تبریز، این بود که به سهم خود نقشی در این اتفاق داشته باشم و خوشحالم که پس از انتخاب کارم، متخصصین امر با دیدن اثر ابراز لطف و رضایت می‌کنند.
اسماعیل زاده حجبی یادآور شد: مراجعه سازمان‌های دولتی دخیل در رویداد تبریز ۲۰۱۸ به متخصصین برای طراحی نشان تبریز، نشان از برخورد حرفه‌ای آنها با این مسئله دارد و این امر نشان دهنده برخورد حرفه‌ای آنها در سایر زمینه‌ها هم هست.
وی گفت: در حوزه تبلیغات نحوه برخورد در معرفی محصول بسیار مهم است و نشان تبریز ۲۰۱۸ هم به عنوان نماد معرف این رویداد می‌تواند وظیفه خود را به بهترین شکل در مجامع ملی و بین المللی ایفا کند.
این گرافیست جوان در پایان با اشاره به برگزاری جلسات گپ گرافیک در تبریز افزود: برگزاری این جلسات حرکت بسیار خوبی است که نسل آینده گرافیک شهر را تربیت می‌کند و آینده درخشانی برای گرافیک شهر و کشورمان می سازد.
وی ادامه داد: تعامل جامعه گرافیست شهر در این جلسات سبب انتقال تجربیات و دانشی است که شاید برای کسب آن سال‌ها کار گرافیکی نیاز است.
گفتنی است نشان تبریز ۲۰۱۸ در ادامه فراخوانی انتخاب، و صبح امروز (۲۱ تیرماه) توسط رییس این سازمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رونمایی شد.

 

 اختصاصی گپ گرافیک – سیده پری‌ناز سهرابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت