صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

من بیر گونه باخانام خوی زلزله‌سینده

نمایشگاه نقاشی «من بیر گونه باخانام خوی زلزله‌سینده»؛ همه آمدند

نمایشگاه نقاشی «من بیر گونه باخانام خوی زلزله‌سینده» که با همکاری و همدلی تعدادی از هنرمندان و فعالین اجتماعی به مدت سه روز، ۱۰ تا ۱۲ اسفند ماه در مجتمع فرهنگی ۲۲ بهمن تبریز برگزار شد با استقبال بی نظیر مردم هنردوست و خیرین شهر به کار خود پایان داد.
می‌توان ادعا کرد؛ این رویداد فرهنگی بعد از دوره کرونا و رکود رویدادهای فرهنگی و هنری در شهر، اولین رویداد نمایشگاهی هنری فرهنگی است که با استقبال بی نظیر هنردوستان، هنرمندان و اقشار مختلف جامعه در تبریز برگزار شد و بنا به اعلام مسئولین برگزاری نمایشگاه، تمامی 130 اثر شرکت داده شده در این رویداد که توسط کودکان زلزله زده خوی رسم شده بود همگی به فروش رسید.
«الناز خاکزاد» یکی از ایده پردازان اصلی این نمایشگاه در گفتگو با صاحب دیوان در مورد شکل گیری و برپایی این نمایشگاه به نفع کودکان زلزله‌زده گفت: همیشه در شرایط بحرانی کمک‌های مادی در اولویت قرار می‌گیرد و کمک‌های معنوی و روحیه بخش در مرکزیت کمک‌ها جای نمی‌گیرد. بر این اساس تصمیم گرفتیم اکیپی تشکیل بدهیم و برای کمک معنوی در منطقه زلزله‌زده خوی حضور داشته باشیم. هفته اول بوم بزرگی تهیه کردیم و همه کودکان نقاشی‌هایشان را روی آن رسم کردند اما از هفته دوم تصمیم گرفتیم بوم‌هایی در ابعاد کوچکتر تهیه کنیم و در اختیار کودکان قرار دهیم تا آثار به صورت انحصاری ثبت و نگهداری شود. برای اینکار رده سنی مشخصی تعریف کردیم، برای گروه سنی خردسال برنامه خمیربازی در نظر گرفته شد و برای کودکان بالای 9 سال برنامه نقاشی را پیاده کردیم.
این هنرمند و گرافیست تبریزی درباره اینکه چرا به سراغ هنر نقاشی رفتند، ادامه داد: به این فکر کردیم؛ چطور می‌توانیم برای لحظاتی که شده کودکان را از فضای ایجاد شده دور کنیم و اضطرابشان را کاهش دهیم؛ می‌دانید که انجام فعالیت هنری به کاهش استرس و اضطراب کمک شایانی می‌کند بنابراین به این نتیجه رسیدیم؛ رنگ‌ها و قلموها می‌توانند برای روحیه بخشی و ارتباط با کودکان زلزله‌زده تاثیرگذاری خوب و مثبتی داشته باشند.
وی در مورد استقبال کودکان زلزله‌زده نیز افزود: خودمان هم باور نمی‌کردیم، بچه‌ها تا این حد استقبال کنند اما در سه هفته‌ای که در منطقه حضور داشتیم و به چهار روستای اطراف خوی و محله حاشیه نشین جمشید آباد این شهرستان که رفتیم با شوق، هیجان و همراهی بچه‌ها به وجد آمدیم. برخی از این کودکان در روستاها برای اولین بار قلمو به دست گرفتند و نقاشی کشیدند که اتفاقا آثار بسیار بکری هم خلق کردند.
«الناز خاکزاد» در مورد تاثیر این رویدادهای هنری در ذهن و روح کودکان زلزله‌زده گفت: زلزله باعث شد تا ما به خوی و روستاهای اطراف آن سفر کنیم، اتفاقی که باعث شد روح هنر در وجود این کودکان کاشته شود و شکل بگیرد چون برخی از این کودکان آشنایی با نقاشی نداشتند و تا به حال در چنین رویداد هنری حضور نداشتند، همین باعث امیدواری و خوشحالی ماست.

گفتگو: مریم چرخ‌انداز     عکس: فریبا اسدی

نمایشگاه نقاشی «من بیر گونه باخانام خوی زلزله‌سینده»؛ همه آمدند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت