صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

مدل ‌سازی انرژی

(نقش دوم از ده نقش مهم هوش مصنوعی در معماری و طراحی)
علی خیابانیان، معمار، کارشناس متاورس و هوش مصنوعی

مدل‌سازی انرژی فرآیندی است که نحوه استفاده از انرژی در یک ساختمان را تجزیه و تحلیل کرده و راه‌های بهینه‌سازی عملکرد انرژی آن را شناسایی می‌کند. با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل مصرف انرژی ساختمان، معماران می‌توانند تصمیمات طراحی را با شناخت دقیق تر و مجموعه ای وسیع ازاطلاعات بگیرند که به ساختمان‌های مؤثر و پایدار منجر می‌شود.
یکی از راه‌های استفاده از هوش مصنوعی در مدل‌سازی انرژی، تجزیه و تحلیل جهت‌گیری ساختمان است. جهت‌گیری ساختمان می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر مصرف انرژی داشته باشد، زیرا ساختمان‌هایی که به سمت جنوب هستند، معمولاً بیشتر از نور خورشید و گرما بهره‌مند می‌شوند، در حالی که ساختمان‌هایی که به سمت شمال هستند، معمولاً سردتر و کارامدی کمتری در رابطه با انرژی دارند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادرند جهت‌گیری یک ساختمان را نسبت به طول و عرض جغرافیایی و اقلیم آن منطقه بررسی کرده و توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی عملکرد انرژی آن ارائه دهند. این ممکن است شامل تنظیم شکل ساختمان، اندازه پنجره‌ها و سایه بان ها باشد.
نقش دیگر هوش مصنوعی در مدل‌سازی انرژی انتخاب مواد و مصالح ساختمان است. نوع مصالح مورد استفاده در یک ساختمان می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد انرژی آن داشته باشد، زیرا برخی از مواد از لحاظ انرژی کارآمدتر هستند. با تجزیه و تحلیل خواص انرژی مواد مختلف، به ویزه مصالح بومی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به معماران کمک کنند تا مصالحی را انتخاب کنند که مصرف انرژی و هزینه‌ها را کاهش دهند یا پیشنهاد دهند این مصالح در کجا و چگونه استفاده شوند.
سیستم‌های HVAC (گرمایش، تهویه و هواسازی) نیز نقش حیاتی در مصرف انرژی ساختمان دارند، این سیستم‌ها بخش قابل توجهی از مصرف انرژی یک ساختمان را تشکیل می‌دهند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادرند عملکرد انرژی سیستم‌های HVAC مختلف را تجزیه و تحلیل کرده و توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی کارآیی انرژی آن‌ها ارائه دهند. این عمل شامل تنظیم اندازه سیستم HVAC ، نوع تهویه مورد استفاده، تنظیمات دما و حتی سرویس ماهانه دستگاه ها باشد.
و در نهایت مهم ترین مزیت استفاده از هوش مصنوعی در مدل‌سازی انرژی دستیابی مهندسین و معماران به داده‌های دقیقتر و جامع تری نسبت به روش‌های سنتی است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادرند به سرعت و با کارآیی حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کنند، الگوها و روندهایی را شناسایی کنند که ممکن است به چشم انسان قابل مشاهده نباشد. این می‌تواند به معماران و مهندسین تاسیسات کمک کند تا تصمیمات طراحی دقیق تری بگیرند و مراقبت و سرویس تجهیزات بعد از اتمام پروژه به موقع انجام شود. با عملی شدن چنین سیستمی می توانیم امیدوار باشیم که مصرف بی رویه منابع انرژی جهان تا حد قابل توجهی کاهش یافته و ساختمان‌هایی با کارآیی انرژی بیشتر و پایدارتر ساخته شوند.

 

* تصاویر توسط نویسنده مقاله طراحی شده است.

 

HVAC: Heating, Ventilating and Air Conditioning
به مجموعه فن‌آوری‌های مربوط به «گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع» گفته می‌شود که در برگیرنده فناوری‌های مربوط به ایجاد آسایش از طریق تهویه و ایجاد شرایط دمایی مطبوع برای محیط‌های داخلی ساختمان است.

 

این مقاله ادامه مباحث زیر است:

10 نقش مهم هوش مصنوعی بر معماری و طراحی

طراحی مولد Generative Design

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت