صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 1 اردیبهشت, 1403

محلات تبریز را بی هویت نکنید

محلات تبریز را بی هویت نکنید / در شورای نامگذاری چه خبر است؟ چرا باید نام محله ملازینل به استاد عابد تغییر کند؟

اعضای شورای شهر به عنوان منتخبین مردم تبریز وظیفه حفظ و حراست از تاریخ و هویت تبریز را دارند. نام محلات و مناطق تبریز به عنوان میراث فرهنگی و اجتماعی شهر تبریز محسوب می گردند.
این اسامی به گواهی اسناد تاریخی سابقه ای حداقل 200ساله داشته و برخی محلات سابقه ای بیشتر و عمیق تر به لحاظ تاریخی و دینی دارند که نام آنها به گواه تاریخ دارای وجه تسمیه متقن و ریشه داری در فرهنگ تبریز است.
رسانه صاحب دیوان به عنوان رسانه تخصصی حوزه تاریخ و فرهنگ تبریز، از طرح های شورای نامگذاری شورای اسلامی شهر تبریز، برای تغییر نام محلات تبریز متعجب و متاسف است.
نام ملازینل در نقشه های اول و دوم دارالسلطنه تبریز موجود است و مستندات آن در تمامی کتابخانه ها و مراجع علمی و تاریخی قابل بررسی و مشاهده می باشد.
نمی دانیم چه کسانی و با چه نیتی، پیشنهاد تغییر نام محله سیلاب ملازینال را به استاد عابد داده اند؟! و شورای نامگذاری شورا به استناد کدام مستندات و دلایل قانونی و تاریخی آن را مصوب کرده است و بدتر آنکه در کمیسیون فرهنگی شورا رای آورده و به صحن شورا رسیده است.
خوشبختانه، هوشمندی اعضای شورا یا شانس تبریز بود که این طرح در صحن شورا رای نیاورد و زخمی دیگر بر تن خسته تبریز نواخته نشد.
نام استاد بزرگوار محمد عابد تبریزی، نباید با عاریت گرفتن از محله ای قدیمی تجلیل شود. باید منطقه یا شهرک های جدیدالاحداث را به نام این استاد بزرگوار مزین و ماندگار نمود.
نام ملازینل نامی کمتر از استاد عابد برای تبریز نیست و نباید با تصمیمی عجولانه آن را محو در تاریخ کنیم.
در نبود کارشناسان باسواد حوزه تاریخ و فرهنگ تبریز، یا نادیده گرفتن نظرات کارشناسی، افرادی در بدنه شورای نامگذاری و کمیسیون فرهنگی با طرح های هزینه دار برای شورا اهداف خاصی را دنبال می کنند.
امیدواریم ریاست شورای شهر تبریز با دقت نظر بیشتر در طرح های ارجاعی در حوزه تاریخ و فرهنگ تبریز از بروز خسارت های اجتماعی جلوگیری نمایند.

سیدرضا سیدشریفی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت