صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

قیچی فتیله ایرانی در موزه تیغه آلمان

موزه تیغه آلمان در زولینگن دارای مجموعه بسیار دیدنی از شمشیرها، خنجرها، قاشق و چنگال‌ها و قیچی‌های مخصوص ایرانی از عصر برنز تا دوره قاجار است.

به گزارش صاحب دیوان، در موزه ای که لقب تیزترین موزه آلمان را گرفته است، فولاد نقش اصلی را بازی می کند و این موزه داستان های عشق و جنگ، هدایای قدیمی و آداب و رسوم باستانی را بازگو می کند.

زولینگن نه تنها خانه‌ی تیغه‌های مشهور جهان است و قطعاتی از دوره های تاریخی ایران نیز در این موزه به چشم می‌خورد بلکه خانه موزه تیغه های آلمانی نیز هست.

در این موزه از چاقوهای عصر حجر تا کارد و چنگال‌های مدرن، از شمشیرهای سامورایی و خنجرهای صیقلی گرفته تا قیچی‌های ظریف ناخن دیده می‌شود.

در موزه تیغه زولینگن قاشق و چنگال های ایرانی از 2200 سال پیش تا 600 سال پیش به نمایش درآمده است و شمشیرها و خنجرهای ایرانی متعلق به قرن 9 و 10 قبل از میلاد نیز وجود دارد.

جالبترین قطعات این موزه برای ایرانی ها، تماشای اولین قیچی های مخصوص بریدن فتیله شمع با مخزن زباله متعلق به قرن 12 تا 17 میلادی است که در عصر صفوی از محصولات صادراتی امپراطوری صفوی به اروپا بوده است.

بزرگترین مجموعه کارد و چنگال در جهان در این موزه نگهداری می شود که نشان دهنده تغییر فرهنگ غذاخوری انسان در طول قرن ها است.

اجناس براق و کارد و چنگال به علاوه نقاشی، گرافیک و مجسمه در این موزه، گواه خاموشی از هدایا و آداب و رسوم قدیمی در جهان است.

در ادامه تصاویری از قطعات ایرانی به نمایش درآمده در موزه تیغه آلمان را مشاهده می کنید:

 

مهندس فرامرز خیابانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت