صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

غربالگری سرطان‌های شایع بانوان از اهداف شبکه ملی سرطان

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در مورد اهداف و برنامه‌های جدید شبکه ملی پیشگیری و کنترل سرطان، غربالگری سرطان‌های شایع در بانوان توضیحاتی ارائه کرد .

به گزارش صاحب دیوان، در سال‌های اخیر شاهد برگزاری اردوهای جهادی و برنامه‌های غربالگری مختلف به‌ منظور تشخیص زودهنگام و پیشگیری از برخی بیماری‌های سخت در سراسر کشور بخصوص اقشار محروم و مناطق کم برخوردار بوده‌ایم. از جمله بیماری‌هایی که همواره مورد توجه بوده و برنامه‌های مختلف جهت غربالگری و تشخیص زودهنگام آن از سوی جهاد دانشگاهی و وزارت بهداشت انجام گرفته است، مربوط به سرطان‌های رایج در کشور است.

با فعالیت و تلاش پژوهشکده سرطان در سال‌های اخیر در غربالگری تشخیص به موقع و کنترل سرطان به بهترین شکل ممکن در نقاط مختلف کشور تا فواصل زمانی کوتاه انجام گرفته است. رئیس پژوهشکده در خصوص ارتقای پروژه‌های غربالگری در طی سال‌های اخیر، مشارکت و همکاری جهادگران در جهت تشکیل قرارگاه‌های جهادی مختلف همچون چون بهشت خدمت و امام رضا همچنین همکاری جمعیت هلال احمر، ارتش جمهوری اسلامی، امدادگران عاشورا و مشارکت و حمایت خیرین بوده است.

تیم  اعزامی به مناطق مختلف کشور جهت اجرای طرح غربالگری سرطان‌های شایع زنان، شامل فوق تخصص آنکولوژی، فوق تخصص جراح پستان، رادیولوژیست، متخصص زنان و کارشناسان مامایی است. طی فرایند غربالگری، افراد مراجعه کننده مورد معاینه، سونوگرافی و ماموگرافی قرار می‌گیرند. همچنین اطلاعات لازم برای آگاهی از روش‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع زنان همچون سرطان پستان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار داده می‌شود.

با توجه به افزایش رو به رشد سرطان‌های شایع زنان بخصوص سرطان سینه و دهانه رحم در کشور، در صورت شناسایی و تشخیص به موقع این سرطان‌ها، درمان کامل آن ممکن خواهد بود. اما در صورت عدم مراجعه برای انجام غربالگری و تشخیص دیرهنگام بیماری، ممکن است درمان برای وی جواب ندهد. ازاین‌رو به تمامی بانوان عزیز کشورمان توصیه می‌شود در این غربالگری شرکت نمایند تا علاوه بر اطمینان از سلامت خود، مانع افزایش آمار سرطان زنان و میزان مرگ و میر ناشی از آن در کشور شوند.

رئیس پژوهشکده سرطان عنوان کرد که از بین افراد شرکت کننده در غربالگری، در صورت مشاهده نشانه‌های سرطان در هر یک از آن‌ها، در صورت نیاز به درمان‌های خاص و جراحی، اقدامات لازم جهت پذیرش این افراد در مراکز درمانی تهران و استفاده از خدمات درمانی انجام خواهد گرفت.

بر اساس نتایج خوب حاصل از فعالیت پژوهشکده در سال‌های اخیر، راه‌اندازی شبکه ملی تشخیص، کنترل و درمان سرطان بانوان به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی از سوی این پژوهشکده در شهرهای مختلف انجام خواهد شد. اخیراً این شبکه ملی در شهرهای بجنورد ، خوزستان و سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده است و طرح غربالگری سرطان‌های شایع زنان در حال انجام می‌باشد. این  شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان بانوان علاوه بر تشخیص و درمان به موقع سرطان‌ها، در زمینه تحلیل جامع اطلاعات بیماران و ارائه گزارش سالانه میزان شیوع سرطان در هر منطقه و نرخ تغییرات آن فعالیت خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده سرطان در انتهای صحبت‌های خود از کلیه نهادها و انجمن‌ها، بخصوص سازمان‌های بزرگ همچون شرکت ملی نفت خواست تا در این مسیر یاری‌رسان این مجموعه باشند تا پژوهشکده سرطان معتمد و شبکه ملی سرطان بانوان بتواند به بهترین شکل ممکن در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان بخصوص برای اقشار محروم جامعه قدم‌های لازم را بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت