صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

طراحی و اجرای بازی اتاق فرار در ایران

قشر جدید نیازمند محیطی شاد و پر هیجان برای سرگرمی و تخلیه انرژی خود هستند و این امر ممکن نخواهد بود مگر با راه‌اندازی بازی‌های هیجان انگیز  و جذاب همچون اتاق فرار.

به گزارش صاحب دیوان، اتاق فرار یک بازی یا سرگرمی ماجراجویانه است که شرکت‌کنندگان با استفاده از استراتژی‌ها، نکات و سرنخ‌ها، سعی در فرار از یک اتاق یا محیط خاص دارند. این بازی معمولاً به صورت گروهی انجام می‌شود و نیاز به حل معماها، پیدا کردن کلیدها و یافتن راه‌حل‌های خلاقانه برای خروج از محیط مسدود شده دارد. اتاق فرار یک تجربه هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز برای شرکت‌کنندگان است و می‌تواند به عنوان یک فعالیت تفریحی یا تیم‌بیلدینگ مورد استفاده قرار گیرد. بازی اتاق فرار در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، ژاپن، کانادا، انگلستان، استرالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، کره جنوبی، تایوان، چین، روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی، برزیل، مکزیک، آرژانتین و بسیاری دیگر از کشورها وجود دارد و از محبوبیت بالایی برخوردار است. در این بازی به دلیل ترس و هیجان بالای بازی، میزان آدرنالین بیشتری در بدن فرد تولید می‌شود که به دلیل تجربه این حس و هیجان، بازی اتاق فرار برای بسیاری از افراد بخصوص قشر نوجوان و جوان بسیار خوشایند و لذت بخش است.

تاکنون چندین اتاق فرار در کشور در سطح مناسب طراحی و اجرایی شده است. اما به دلایل مختلفی نتوانسته فراگیر شود و استقبال چندانی از آن نشده است. شاید یکی از دلایل آن تفاوت سلایق فرهنگی جامعه ما باشد. دلیل دیگر آن می‌تواند عدم آشنایی افراد با سبک بازی آن است. از طرفی با توجه به اینکه ذات این بازی ترس است، به همین دلیل برخی افراد رغبتی به تجربه آن ندارند.

اما بازی اتاق فرار تنها بازی برگرفته از کشورهای خارجی نیست و در سال‌های اخیر شاهد اجرای بازی‌هایی همچون مافیا بودیم که به‌قدری در میان مردم فراگیر شد که در رسانه‌ها نیز در قالب مسابقه با حضور هنرمندان و ورزشکاران مشهور اجرا شد.

همان‌طور که علاقه‌مندان به این بازی می‌دانند، بازی مافیا بر اساس دروغ می‌باشد و وجود جر و بحث و حتی دعوای لفظی باعث به هم ریختن اعصاب شرکت کنندگان آن می‌شود؛ در حالی که اتاق فرار هیچ ویژگی منفی مثل دروغ و جر و بحث را ندارد و صرفا هیجان بازیکن را به چالش می‌کشد. بازی اتاق فرار بخصوص برای نسل جدید می‌تواند محیطی خوب برای تخلیه انرژی و هیجان باشد که خود اثرات مثبتی بر روان آن‌ها خواهد داشت.

همان‌طور که بازی مافیا در قالب مسابقاتی از تلویزیون پخش شد و باعث آشنایی بیشتر مردم با این بازی گردید، به نظر می‌رسد اگر این اتفاق باید برای بازی اتاق فرار نیز رخ دهد، یعنی این بازی در قالب مسابقات تلویزیونی تولید و اجرایی شود، می‌تواند خیلی سریع در میان مردم فراگیر شود. از طرفی اگر بازی اتاق فرار به درستی و در یک محیط بزرگ با بخش‌های جذاب و متنوع اجرا شود، مطمئناً درصد بالایی از جامعه از آن استقبال خواهند کرد.

 

رعنا باقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت