صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

صدور دهمین مجوز مجموعه‌داری اسناد تاریخی در زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی زنجان از صدور دهمین مجوز مجموعه ‌داری خصوصی در استان برای مجموعه اسناد تاریخی خاندان خطیبی خبر داد.

به گزارش صاحب دیوان و به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، دهمین مجوز مجموعه داری خصوص در این استان برای مجموعه تاریخی خاندان خطیبی صادر شد. سید سعید صفوی همزمان با اعلام این خبر افزود: پس از پیگیری‌های انجام‌ شده توسط امور موزه‌های استان زنجان، مجوز مجموعه ‌داری برای مجموعه اسناد تاریخی طایفه خطیبی از سوی اداره‌کل موزه‌‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شد.

وی افزود: استان زنجان، دارای مجموعه‌های غنی و ارزشمندی است که باید بیشتر به آنها توجه کرد.

صفوی با اشاره به اهمیت ثبت تاریخی این اسناد ادامه داد: مجموعه اسناد تاریخی طایفه خطیبی شامل ۶۰۰ سند تاریخی دوره صفویه، قاجاریه و پهلوی است که توسط بهمن خطیبی گردآوری شد. مجموعه‌داران با استفاده از سرمایه‌های مادی و معنوی خود مواریث تاریخی و هنری را به شکل‌های مختلف جمع‌آوری و آنها را برای آیندگان حفظ و نگهداری می‌کنند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مدیرکل میراث فرهنگی شهر زنجان، مجموعه داران فقط به خاطر علاقه خود در این حوزه فعالیت می‌نمایند. وظیفه ثبت و در نظر گرفتن این اقدامات با ارزش هم بر عهده اداره کل میراث فرهنگی استان می‌باشد.

قبل از این مورد، 9 مجوز مجموعه داری برای اسناد زرنان، چاقو، سنگ‌های قیمتی، مردم‌شناسی، آثار اهدایی به موسسه مهرانه و فسیل در استان زنجان صادر شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت