صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

صادرات ۵۲ میلیون دلاری صنایع دستی آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: در ۲ سال اخیر بالغ بر ۵۲ میلیون دلار انواع صنایع دستی این استان به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

«احمد حمزه زاده » با اشاره به اینکه بیشتر صادرات صنایع دستی آذربایجان شرقی به صورت چمدانی و انفرادی صورت می گیرد، افزود: تا پیش از دولت سیزدهم فعالیت های مربوط به صنایع دستی و صادرات محصولات این حوزه با رکود کامل مواجه بود که از ۲ سال پیش شاهد رونق دوباره هستیم.

وی کشورهای حوزه خلیج فارس، قفقاز، آسیای شرقی و اروپا را از مقاصد اصلی و مهم صنایع دستی آذربایجان شرقی اعلام و اظهار کرد: این حجم از صادرات به غیر از فرش دستبافت تبریز و آذربایجان شرقی را شامل می شود که جزو حوزه های تحت مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شمار نرفته و صادرات آن زیر نظر اتاق های بازرگانی انجام می شود.

حمزه زاده معرق کاری، سبدبافی، سوزن دوزی، سفالگری، گلیم بافی و ساخت تابلو سنگ های با ارزش و مهمتر از آنها صنایع مربوط به نقره کاری را از صنایع دستی جذاب و مشتری پسند آذربایجان شرقی بیان کرد که هر کدام در شهرستان های مختلف رواج داشته و مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و روز به روز شاهد رشد صادرات در این زمینه هستیم.

به گفته وی صنایع دستی همچون کیف، کفش، پوشاک و برخی اقلام خانگی و نقره کاری و معرق کاری از محصولاتی است که به دلیل کیفیت عالی مشتری های خوب از اقصی نقاط جهان به خصوص کشورهای اروپایی دارد.

حمزه زاده انتخاب شهرهای تبریز، اهر و اسکو به عنوان شهرهای ملی تولید صنایع دستی فرش، گلیم و چاپ کلاقه ای را مزیت بزرگ و مهم آذربایجان شرقی برشمرد و ادامه داد: با تلاش های انجام شده ثبت ملی شهرهای سردرود برای تولید تابلو فرش، کوزه کنان در حوزه سفالگری و ممقان دوزی در شهر ممقان در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد که امیدواریم به زودی این مهم نیز محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت