صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 31 فروردین, 1403

شکوه موزه شهر، مورد تحسین گردشگران خارجی است

گفتگو با سرپرست موزه شهر / شکوه موزه شهر، مورد تحسین گردشگران خارجی است
«موزه شهر» در عمارت تاریخی ساعت، اخیراً به عنوان موزه برتر کشور انتخاب شده است.
به گزارش صاحب‌ دیوان به نقل از روزنامه سرخاب، به این بهانه با  سرپرست این موزه گفتگوی ویژه‌ای داشته‌ایم. مریم رنجبران، کارشناسی مدیریت جهانگردی، حدود سه سال است که به عنوان سرپرست در این موزه فعالیت دارد.

خانم رنجبران، در معرفی کلی موزه شهر، چه توصیفی می‌توان از آن داشت؟
موزه شهر و شهرداری تبریز همزمان با صدمین سالگرد تأسیس اولین شهرداری کشور در تبریز در سال 1386 در ساختمان عمارت شهرداری تبریز واقع در میدان ساعت راه اندازی شده است، این موزه بعد از موزه شهر شانگهای چین، دومین موزه شهر جهان و اولین موزه شهر ایران محسوب می شود و از تالارهای مختلفی تشکیل شده که عبارتند از: تالار فرش، تالار صدا، تالار شهدا، تالار بلدیه، تالار فانوس، تالار آتش نشانی، تالار کفش، تالار عکس های قدیم، تالار فانوس و تالار سکه و اسکناس که در هر کدام از این تالارها اشیای مختلف تاریخی و متنوع به نمایش گذاشته شده است. لازم به ذکر است که بخشی از این اشیاء توسط شهرداری تبریز خریداری شده و بخش دیگری از آن توسط مجموعه داران محترم و همشهریان عزیز اهدا و یا به امانت گذاشته شده است. ساختمان عمارت خود نیز جزو بناهای تاریخی شهر محسوب می شود که به دستور ارفع الملک جلیلی شهردار وقت تبریز به سال 1314 ه.ش توسط مهندسان آلمانی و به شکل عقاب در حال پرواز طراحی شده است.
با توجه به سابقه حضور در موزه شهر( اولین موزه شهر کشور) جایگاه و استقبال عمومی گردشگران را از این موزه چطور ارزیابی می کنید؟
این موزه به دلیل واقع شدن در بنای عظیم و با شکوه عمارت شهرداری که از جاذبه های تاریخی شهر محسوب شده و اینکه در محدوده بافت تاریخی شهر می باشد و به عنوان نماد بلدیه های ایران و یکی از نمادهای شهر تبریز شناخته می شود و همچنین تعدد اشیای مختلف تاریخی که در آن به نمایش گذاشته شده است، از استقبال خوب و بالای گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است.
بیشترین استقبال مربوط به کدام غرفه از موزه است؟
هر کدام از تالارهای این موزه با موضوعات مختلف در نوع خود جایگاه ویژه ای دارند و همه آنها از استقبال بالایی برخوردارند.
نظر گردشگران به خصوص گردشگران خارجی از موزه شهر چیست؟
گردشگران داخلی و خارجی هنگام حضور یافتن در این بنای تاریخی و موزه شهر اظهار خرسندی نموده و عظمت و شکوه این کاخ موزه آنها را به تحسین، تعریف و تمجید وا می دارد.
.برای خود شما کدام بخش از موزه جذاب تر است ؟
اشیاء همه تالارها جذاب هستند ولی برای من به دلیل علاقه زیادی که به حوزه هنر و صنایع دستی دارم، تالار فرش از همه جذاب تر است.
خاطره ای درباره حضور گردشگران داخلی و خارجی در موزه دارید؟
در میان گردشگران، خیلی از مقامات خارجی و داخلی برای بازدید از این موزه آمده اند. گاهی پیش می آمد که من و چند نفر از همکارانم برای تهیه سوغات و صنایع دستی تبریز همراه با آن ها به بازار می رفتیم و این از بهترین خاطره های من در این مدت است
چه برنامه هایی برای غنا بخشی موزه مدنظر است؟
برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است اعم از پیاده سازی استانداردهای جهانی موزه، بهبود کمی و کیفی تالارها و اشیای آنها، گردآوری اشیاء و اطلاعات مربوط به تاریخ، تمدن و فرهنگ شهر تبریز، به نمایش گذاشتن اطلاعات مربوط به شهرداران و بلدیه ها از بدو تأسیس و مرمت ساختمان عمارت شهرداری.
چه اقدامات و عملکردی باعث شد تا موزه شهر به عنوان موزه برتر کشور انتخاب شد؟
این موزه به دلیل بنای تاریخی و باشکوهی که در آن واقع شده و پیشینه تاریخی که دارد و همچنین ایجاد تالارهای مختلفی که در ان اشیای گوناگون تاریخی مربوط به هر موضوع گردآوری و به نمایش گذاشته شده است توانسته است در هفتادمین سالگرد تأسیس موسسه موزه های ایران( ایکوم)  عنوان موزه برتر کشور در زمینه معرفی را به خود اختصاص دهد. لازم می‌دانم در همین فرصت از توجه ویژه شهردار محترم، حمایت‌های  دکتر خلیلی سرپرست سازمان گردشگری شهرداری و آقای عزیزی معاون سازمان قدردانی کنم.
منبع: روزنامه سرخاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت