صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

شناسایی مقبره خانواده اسکندر مقدونی در مقبره یونانی

یک پادشاه مقتول، یک نوزاد و یک زن جنگجو همگی در یک محل دفن شده‌اند. بر اساس نتایج تازه‌ترین تحقیقات، این افراد از اعضای خانوادۀ اسکندر مقدونی هستند.

این مقبره‌ها که برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ کاوش شدند، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده بودند و به گفته نویسندگان یک مطالعه جدید، “حاوی مجموعه‌ای شگفت‌انگیزی از کالا‌های دفن شده بودند.” با این حال، در حالی که هیچ شکی وجود ندارد که استخوان‌های مدفون شده متعلق به بستگان نزدیک اسکندر بوده، محققان تقریباً نیم قرن در مورد اینکه دقیقاً در هر قبر چه کسی قرار دارد، احتلاف داشتند.

نویسندگان مطالعه برای اینکه بفهمند چه پیکری به چه کسی تعلق دارد، تجزیه و تحلیل‌های استخوان‌شناسی، عکاسی ماکرو، اشعه ایکس و کالبد شکافی‌های آناتومیکی بقایای باستانی را با منابع تاریخی از گذشته باستان ترکیب کردند. با انجام این کار، آن‌ها متوجه شدند که مقبره I حاوی استخوان‌های مردی با زانوی زخمی و همچنین یک زن و یک نوزاد است که این نوزاد در زمان مرگ فقط چند روز یا هفته سن داشت.

بنابراین آن‌ها به این نتیجه رسیدند که شخصیت مرد فیلیپ دوم پادشاه مقدونیه – پدر اسکندر مقدونی – است که می‌دانستیم در زمان زندگی می‌لنگید. سن بسیار کم کودک نیز کاملاً با داستان ترور فیلیپ در سال ۳۳۶ قبل از میلاد مطابقت دارد.

طبق اکثر منابع، فیلیپ دوم تنها چند روز پس از زایمان همسرش کلئوپاترا توسط محافظ خود کشته شده بود. گمان می‌رود که این قتل توسط همسر قبلی فیلیپ، المپیاس، مادر اسکندر کبیر دستور داده شده است.

المپیاس سپس کلئوپاترا و نوزادش را کشت را احتمالاً با زنده سوزاندن آن‌ها کشت و بدین ترتیب راه را برای اسکندر برای جانشینی تاج و تخت باز کرد. به گفته محققان، “از شواهد اسکلتی نوزاد قطعی است که مقبره I متعلق به کلئوپاترا و فرزند تازه متولد شده او و  فیلیپ دوم متعلق است، زیرا فرزند کلئوپاترا تنها نوزاد تازه متولد شده ترور شده‌ای است که از زوج‌های سلطنتی مقدونیه می‌شناسیم.”

پیش از این، برخی از محققان استدلال کرده بودند که فیلیپ دوم در مقبره دوم دفن شده است، که این مقبره شامل بقایای یک مرد و یک زن دیگر هم است. با این حال، غیبت نوزاد، همراه با عدم وجود نشانه‌های آشکار ضربه فیزیکی بر روی اسکلت مرد، در نهایت این احتمال را رد می‌کند.

اما، بر اساس شواهد اسکلتی مبنی بر اسب‌سواری بیش از حد، نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که مقبره دوم متعلق به “زن جنگجو” Adea Eurydice، همسر برادر ناتنی اسکندر، پادشاه Arrhidaeus است.

«با توجه به تصویر‌ها و توصیفات باستانی، برخی از محققان احتمال داده‌اند که برخی از‌ اشیای مقبره دوم، مانند زره، متعلق به اسکندر مقدونی است، که این امر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که مقبره متعلق آریدائوس باشد، نه فیلیپ دوم. بنابراین، این این مقبره دوم حاوی پیکر «برادر کمتر تأثیرگذار اسکندر» و همسر جنگجوی نسبتاً تأثیرگذار او است.

در نهایت، نویسندگان مطالعه هیچ دلیلی برای زیر سؤال بردن این فرض طولانی مدت که مقبره III حاوی بقایای اسکندر چهارم، پسر نوجوان اسکندر مقدونی است، نمی‌یابند.

به بیان دقیق، محققان می‌نویسند که «شواهد ارائه شده این نتیجه را تأیید می‌کند که مقبره اول متعلق به شاه فیلیپ دوم، همسرش کلئوپاترا و فرزند تازه متولد شده آن‌ها است. مقبره دوم متعلق به شاه آریدائوس و همسرش آدئا اوریدیک است و مقبره سوم به اسکندر چهارم.

آن‌ها می‌گویند: «این نتایج گمانه زنی سنتی مبنی بر اینکه مقبره دوم متعلق به فیلیپ دوم است را رد می‌کند.»

این تحقیق در Journal of Archaeological Science: Reports منتشر شده است.

 

منبع: یک پزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت