صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

شرح ترمیم گنبد حرم امام علی (ع) به دستور نادرشاه و قصاید ترکی آن

سه قرن پیش به دستور نادرشاه افشار، حرم مطهر امام علی (ع) مورد بازسازی قرار گرفت و اشعار ترکی و فارسی در کاشکاری های حرم نوشته شد.

به گزارش صاحب دیوان، شرح ترمیم گنبد حرم امام علی (ع) به دستور نادرشاه افشار و قصاید ترکی «میرزا عبدالرزاق جهانشاهی تبریزی» متخلص به نشأه و میرزا «زکی ندیم مشهدی» در کتاب «تاریخ عالم آرای نادری» به قلم «محمدکاظم مروی» و به تصحیح و حواشی «محمدامین ریاحی» در جلد سوم و صفحه‌های 925 الی 930 ذکر شده است.
هنوز قصیده نشأه در کتیبه حرم حضرت علی در نجف باقی است. این شعر ترکی با آب طلا و شنگرف نوشته شده و بر سر در ورودی در بالای ایوان حرم حضرت علی (ع) در نجف نصب شده است.

سراینده شعر٬ شاعر و ریاضیدان میرزا عبدالرزاق تبریزی جهانشاهی متخلص به نشئه و یا نشاء است که از احفاد سلطان جهانشاه قاراقویونلو٬ برجسته ترین حاکم دولت ترکی قاراقویونلو است. در باره وی در منابع گوناگون ملاحظات و اطلاعات فراوانی وجود دارد. نسخه هایی چند از دیوان ترکی وی در مراکز مختلف٬ تبریز٬ استانبول٬ تهران موجود است.

خشت‌های کنونی ایوان و گلدسته‌های حرم مطهر نیز مربوط به سال ١١٥٥ هجری و دوران نادرشاه باز می‌گردد. همچنین آذینِ طلای گنبد نیز به سال ١١٥٥ هجری باز می‌گردد که به دستور نادر شاه افشار این اقدام صورت گرفته است.

 

 


 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت