صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 10 فروردین, 1403

سیروس اصولی بنیانگذار اولین گالری نقاشی در تبریز

مصاحبه با استاد سیروس اصولی تبریزی مجسمه ساز ، نقاش، موسس اولین گالری هنری غرب کشور و بنیانگذار صنعت چاپ سیلک درتبریز که در منزل شخصی ایشان انجام‌ شد به ذکر مختصری از بیوگرافی و فعالیت های ایشان و اینکه چگونه تبریز صاحب اولین گالری نقاشی شد ، می پردازیم:
استاد سیروس اصولی تبریزی در چهارم آبان سال ۱۳۱۸ در خیابان راه آهن تبریز متولد شد. پدرشان محمد حسین اصولی کارمند راه آهن و از پیشکسوتان آموزگاری لوکوموتیورانی بودند. استاد تحصیلات ابتدایی را در شهرهای تبریز ، سمنان و اراک و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان های سعدی و فردوسی تبریز گذراند. به دلیل علاقه زیادی که به هنرهای تجسمی داشت از دوران دبیرستان در این زمینه به فعالیت پرداخته و همزمان با کار تدریس در دبیرستان ارامنه اسدی ، کارگاه مجسمه سازی خود را در سال ۱۳۴۰ تاسیس و بعد از گذشت دو سال کار تدریس را رها کرده و به دنبال علاقه خود به هنر و نقاشی به تهران رفت و در آنجا با استاد رحیم بهشتی ، ظهوریان ، نیازی و استاد فکور آشنا شد و باهمکاری و تشویق آنها در خیابان فردوسی نبش منوچهری گالری نقاشی خود با نام هنرسرای اصولی را دایر کرد. بعد از گذشت ۴ سال تصمیم گرفت تا فعالیت هنری خود را در زادگاهش تبریز ادامه دهد و بلاخره در سال ۱۳۵۲ اولین گالری نقاشی غرب کشور را در تبریز با نام گالری نقاشی اصولی تاسیس کرد که با استقبال فراوان هنرمندان و هنردوستان روبرو شد.

استاد اصولی با افتتاح اولین گالری نقاشی در تبریز نمایشگاههای متعددی از آثار هنرمندان و دانشجویان هنر و نقاشانی که در خانه نقاشی می کردند و جایی برای نمایش آثار خود نداشتند برگزار کردند و بدینوسیله خدمت بزرگی برای ارتقا هنر نقاشی و دیده شدن آثار هنرمندان و معرفی آنها انجام داد که باعث ایجاد علاقه و آشنایی جوانان با هنر در آن زمان شد.
استاد اصولی در آن زمان با اساتید و هنرمندان بزرگی از جمله استاد مقبلی و مرحوم استاد نخجوانی ، طباطبایی ، آفاق ، ایرانی و استاد اسماعیل باجالانلو آشنا شد که بعدها با دختر ایشان ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان سه فرزند دختر می باشد که خانم شهین باجالانلو نیز نقاش هستند.
استاد اصولی با تاسیس آموزشگاه نقاشی اصولی در طی سالیان هنرجویان زیادی را تعلیم داد که تعدادی از آنها از اساتید بنام در عرصه نقاشی هستند از جمله استاد شاهرخ اختیاری و استاد امیر صمدی شاهگلی.

همچنین استاد اصولی بنیانگذار و موسس اولین چاپخانه سیلک در تبریز می باشد.
شهر تبریز به وجود اساتید ، هنرمندان و انسانهای والایی همچون استاد اصولی عزیز افتخار می کند و برای ایشان آرزوی صحت و سلامتی و طول عمر باعزت دارد.

فیلم مصاحبه استاد سیروس اصولی بنیانگذار اولین گالری نقاشی در تبریز در لینک زیر مشاهده کنید:

سیروس اصولی بنیانگذار اولین گالری نقاشی در تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت