صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 31 فروردین, 1403

با نیک نامان/سید رضا آل محمد

محقق و پژوهشگر اسناد و تاریخ منطقه ارسباران

به تاریخ 1385/1/11 در محله ” گرو ” كوی شتربان ، بهمراه آقای جعفرزاده در خانه ای ساده و بی آلایش مردی از سلاله پیامبر (ص) میهمان معظم له بودیم . باصداقتی بسیار پذیرای ما بودند و از گذشته ها و دیده ها و شنیده ها یشان برای ما تعریف می كردند. ایشان را برای اولین بار بود كه میدیدم . فردی مؤمن و متقی اهل كار و تحقیق كه سالها عمرشان را صرف جمع آوری تاریخ و شرح حال رجال و … نموده اند .حیف که زود از بین ما رفتن و عمرشان کفاف چاپ همه آثارشان را نداد.

شرح حال ایشان در نوشته ای از خودشان:
“‌حقیر سید رضا آل محمد فرزند مرحوم آقا سید آقا بن میرموسی بن میر جواد بن سید محمد نقیب الاشراف اهری (‌متوفی 1257 قمری) بن مرحوم امیر تاج الدین الحسینی نقیب اهر از سادات مشهور النسب شهرستان اهر كه نسب ایشان به امام سجاد می رسد.
بنده در یك خانواده روحانی به سال 1313 شمسی متولد شده و پس از طی تحصیلات مقدماتی در اهر به سال 1330 ‌شمسی برای ادامه تحصیل به شهرستان تبریز آمدم و در مدرسه حسن پادشاه در طبقه پائین رو به شمال یك حجره گرفته و ساكن شدم و به درس آقایان آمیرزا علی اصغر باغمیشه ای و میرزا عمران علیزاده كه درمدرسه طالبیه درس میگفتند می رفتم همچنین در درس معالم آقا میرزا عبدالصمد مدرس و آقا میرزا ابوالفضل سرابی حاضر میشدم . در سال 1372 قمری به شهرستان قم عازم شدم ولی ابوی در طی نامه ای نوشتند كه تبریز برای شما بهتر است هنوز قم زود است”
بنابراین به تبریزبرگشته و به ادامه تحصیلات نزد علمایی چون آقا سید مصطفی مولانا و حاج سید ابراهیم دروازه ای رفته و همچنین مطول را از شیخ علی اكبر نحوی اهری خواندم . در سال 1332 شمسی به شهر قم رفتم و پس از طی مدتی در مدرسه حجتیه برای بنده حجره دادند . بعد از یكسال از مدرسه حجتیه به مدرسه فیضیه آمدم و در طبقه فوقانی با آقایان آقا میرزا رسول عباس شعار و آقا محمد رضااحتشامی هم منزل شدم و در سال 1337 به درس خارج مرحوم آقای بروجردی شركت كردم و خارج آقای نجفی مرعشی هم میرفتم . در سال1338 امتحان درس خارج آیت ا… بروجردی را دارم و در سال 1340 بعد از وفات مرحوم آقای بروجردی و بعد از كسب اجازه تصدی به امور حسبیه و روایتی از آیات عظام نجف و قم به تبریز عازم شده و ماندگار شدم . اجازه نامه هایی از آیت ا… سید محسن حكیم – سید عبدالهادی شیرازی و سید ابوالقاسم خویی و آقا شیخ عبدالنبی عراقی و سید محمد رضا گلپایگانی دریافت داشته ام و از آیات عظام فعلی هم اجازه نامه هایی دارم”

وی تألیفاتی چند در عرصه دین و تاریخ دارند كه تا بحال بنا به مشكلات مالی مجال چاپ آنها را نداشته اند تألیفات ایشان عبارتند از:
.1 احادیث ائمه هدی (ع) در 20 جلد
.2 تاریخ اهر و ارسباران در 2 جلد
.3 حكام و رجال ارسباران در 1 جلد
.4 علمای اهر و منطقه در 3 جلد
.5 اطلاعات عمومی و دیده ها شنیده ها در 3 جلد

کریم میمنت نژاد،محقق تاریخ تبریز

عکس از:خانم زهرا نادر باهران

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت