صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

سخنان حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر در خصوص بازسازی و احیا مسجد میللی تبریز

مسجد «میللی» تبریز با حفظ هویت تاریخی خود بازسازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری صاحب دیوان، مسجد «میللی» تبریز تقریبا شبیه به نمای گلدسته و میل دار اولیه خود بر اساس هویت تاریخی خود بازسازی و امروز با حضور نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی مورد بهره برداری قرار گرفت.با این تفاوت که در بازمانده های سردر اصلی این مسجد تاریخی که تا چند سال پیش هم موجود بود و لازم بود در بازسازی آن قسمت بعنوان هویت اصلی تاریخی مسجد حفظ میشد در پیشانی بالای درب نقش ستاره داوود هم وجود داشت که در بازسازی به کل حذف شده است.

حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر به عنوان متولی ساخت مسجد سیدالساجدین (ع) در سخنانی اظهار داشت: مسجد میللی شاید یکی از مهم‌ترین و در عین حال، منحصربه‌فردترین مساجد ایران و جهان اسلام و نماد اتحاد ادیان و دو مذهب شیعه و سنی در تبریز بوده‌ است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: این مسجد با توجه به واقع‌شدن تبریز در مسیر جاده ابریشم در پی ایجاد اتحاد و تقریب بین ادیان و مذاهب احداث شده بود.

وی با بیان اینکه احتمال می‌رود بنای مسجد، مربوط به سال‌های پس از دوره صفوی و زمان حکومت نادرشاه افشار باشد، افزود: پس از تخریب ساختمان این مسجد در سال 1375، روند احداث آن پس از دو دهه مخروبه بودن، با همت و اراده خیرین در سال 1397 آغاز شد و بالاخره امروز در تیرماه 1402 نوسازی و بازسازی شد.

زعفرانچی در پایان، نام مسجد «میللی» را به علت وجود گلدسته‌های «میل» ‌مانند آن دانست و خاطر نشان کرد: تلاش تیم فنی و اجرایی این مسجد این بوده که مسجد به شکل سابق احیا شود و بتوانیم تاریخ و هویت تبریز را حفظ و احیا کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت