صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 6 اردیبهشت, 1403

زیباسازی عناصر شهری، سرمایه ماندگار برای آینده

در دوران قاجار زیبا ساختن و نمایش هنر معماری بر ساختن اولویت داشت. تمام آثار معماری قاجاری مانند آثار هنری فاخر ساخته شده اند. کمال گرایی در معماری ایرانی و اسلامی در خانه های قاجاری مشهود است. این زیبانگاری در سازه های شهری هم نمود پیدا کرد. پل ها، مساجد، حمام و همه سازه های شهری به نوعی برای آینده ساخته شده بودند، برای به رخ کشیدن زیبایی شناسی معماران عصر قاجاری.

علیرغم قاجار زدایی پهلوی اول، این دید زیبا ساختن ادامه پیدا کرد، نمود بارز این معماری فاخر عمارت کاخ شهرداری تبریز است. ولی نمونه ای دیگر از این دوران و تفکر زیباسازی پل شاهی تبریز است. یکی از اولین پل های بتن آرمه تبریز که از دانش نوین شهرسازی استفاده شد ولی زیباساختن فراموش نشد. سرستون های كله قوچی الهام گرفته شده از معماری ایران باستان و چراغ گازی های زیبا  از نگاه زیباشناسانه به معماری شهری تبریز داشت.

قاری كورپوسی یا پل قاری از قدیمی ترین پل های تبریز است كه بر روی مهرانه رود (میدان چایی ) قرار گرفته است و ارتباط بین بازار تبریز و محلات ششگلان و شتربان (دوه چی) را برقرار می سازد.

قاری در زبان تركی آذربایجانی به معنی پیر و به شدت سالخورده است به روایتی هزینه ساخت این پل توسط یك پیر زن بسیار كهنسال فراهم شده، این نام رو به خود گرفته است و روایتی دیگر بانی عمارت این پل میرزامهدی قاری ( قاری قرآن) که مسجدی نیز در بازار نجاران تبریز دارد بوده است.

پل شاهی در کنار این پل با سر ستون های كله قوچی و چراغ گازی های قدیمی در سال 1326 در دوره شهرداری مهندس هدایت الله خان کلانتری ساخته شده است و پل قدیمی قاری نیز در دوره پهلوی اول همزمان با ساخت مسیل تبریز تخریب و به صورت هشت دهنه ی قوس دار مجددا در زمان شهرداری ارفع الملک جلیلی ساخته شده است.

تصاویر ساخت پل شاهی تبریز برای اولین بار در صاحب دیوان منتشر می گردد.

زیبایی سنگ چینی در قوس های پل

 

سر ستون های كله قوچی و چراغ گازی های قدیمی و لوح سنگی افتتاح پل

 

زیبایی سر ستون های كله قوچی و چراغ گازی های قدیمی و نرده های سنگی

 

بازدید مهندس هدایت الله خان کلانتری شهردار تبریز از مراحل ساختن پل بتنی شاهی

 

 

تصاویر از آلبوم خاندان نسرین پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت