صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 9 فروردین, 1403

رونمایی از کتاب خاطرات یک خبرنگار

۱۶ مرداد و در آستانه ماه محرم و روز خبرنگار و در اجرای مصوبه شورای فرهنگ عمومی مشگین‌شهر، آئین نکوداشت نام آورفرهنگی، پیرغلام حسینی و بنیانگذار چاپ و نشر مشگین‌شهر حاج علی نورمحمدی و رونمایی از کتاب “خاطرات یک خبرنگار” در بقعه تاریخی شیخ حیدر برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین باوقار امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی مشگین‌شهر، گزارشی از روند برنامه‌ریزی برگزاری این مراسم تکریم ارائه داده از بانیان مراسم تقدیر و تشکر نمود.
در ادامه مراسم از پرتره و کتاب “خاطرات یک خبرنگار” که زندگی و خدمات ارزنده علی نورمحمدی توسط حیدر محمدیان اردی به ترسیم کشیده شده رونمایی گردید.
همچنین در پایان مراسم با اهداء لوح تقدیر و هدایایی از طرف وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات و محلات شهر از خادم فرهنگی این دیار تجلیل گردید.

حاج علی نورمحمدی را اهالی مشگين‌شهر خوب می‌شناسند. نیازی به تعریف نیست. نورمحمدی، پيرغلام حسينی، خبرنگار كيهان، بنيانگذار كتابفروشی و نخستين چاپخانه مشگين‌شهر، نگارش و چاپ چهار جلد كتاب نوحه، بانی احداث راههای آبگرم، تلاش در برپايی مسابقه دوچرخه سواری، اجرای نمايش برای خريد لباس دانش‌آموزان بی‌بضاعت، احداث و نوسازی چهار باب مسجد و … .

كتاب «خاطرات يك خبرنگار» در ادامه كتابهای «تاريخ مطبوعات اردبيل» و «پيشگامان چاپ اردبيل» نگاشته شده و به بيان خاطرات و اسناد بسياری از مطبوعات، فرهنگ، خدمات اجتماعی و معرفی تعدادی از خبرنگاران هم دوره نورمحمدی پرداخت شده است.
از مهمترين شاخصه‌های اين كتاب تطبيق‌سازی خاطرات نورمحمدی با اصل خبرهای چاپ شده بود كه در اين بين با كمك مديران خانه مطبوعات استان آقايان حبيب احمدی و علی نورعلی‌پور، نزديك به يك وانت روزنامه كيهان صفحه به صفحه كنترل و در نهايت بسياری از خاطرات وی با آنها مطابقت داده شد و صحت همان خبرها در كتاب چاپ شده است.

واقعیت این است که هر كسی را بهر كاری آفريده‌اند. نورمحمدی در اين جهان پا ننهاده مگر برای اعتلای نام حسين و شهدای كربلا. نورمحمدی نوری است در دنيای تعزيه و عزاداری آقا عبدالله الحسين(ع) که چراغ فرهنگ حسینیت را تا قيام قيامت در مشگين‌شهر زنده و جاويد ساخت.

عکسها: مالک پناهی- خبرگزاری مهر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت