صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 31 فروردین, 1403

روز جهانی زن در ریاضیات

مریم میرزاخانی در بیست و دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران بدنیا آمد او در سال ۱۳۷۰ وارد دبیرستان فرزانگان تهران شد در سال های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ ( سال سوم و چهارم دبیرستان ) طی دو نوبت موفق به کسب طلای المپیاد ریاضی جهانی در کشورهای هنک کنگ و کانادا شد وی در سال ۱۳۷۸ مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف دریافت کرد و برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریکا رفت. بعد از اخذ دکتری، مریم میرزاخانی با عنوان استادیار در دانشگاه پرینستون به تدریس مشغول شد. یک سال بعد در سال ۱۳۸۴ نشریه پاپیولار ساینس آمریکا او را به عنوان یکی از ۱۰ ذهنِ جوان جهان برگزید. وی تا سال ۱۳۸۷ در پرینستون ماند و در این مدت به درجهٔ استاد تمامی ارتقا یافت. سپس او به دانشگاه استنفورد رفت و از اول سپتامبر ۲۰۰۸ در سن ۳۱ سالگی به عنوان استاد تمام در این دانشگاه به کار مشغول شد. مریم میرزاخانی در سال ۱۳۸۸ به خاطر دستاوردهایش در ریاضیات برنده جایزه بلومنتال شد. در اعلامیه‌ای که انجمن ریاضی آمریکا به مناسبت برنده شدن این جایزه برای میرزاخانی منتشر کرد، دلیل گرفتن این جایزه مهم ریاضی، “خلاقیت استثنایی” و تز (دکترای) مبتکرانه عنوان شد در سال ۱۳۸۹، میرزاخانی، حدس «شار زلزله» ویلیام ترستن را که مدتها پرسشی باز و بی پاسخ در ریاضی بود به اثبات رساند.

برندهٔ مدال فیلدز ، بالاترین جایزه در ریاضیات

در سال ۱۳۹۳ اتحادیه جهانی ریاضی در مطلبی با نام «کار مریم میرزاخانی» نتایج یکی از تحقیقاتش را چنین توصیف کرد: «یافتن این حقیقت، شگفت‌انگیز است که تصلب در فضاهای همگن، چگونه انعکاسی در فضاهای ناهمگنی همچون جهان فضای پیمانه‌ای دارد
وی در همین سال به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برندهٔ مدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و اولین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز است.

افتخارات

مدال طلا المپیاد جهانی ریاضی – هنک کنگ سال 1994
مدال طلا ( با نمره کامل ) المپیاد جهانی ریاضی – کانادا سال 1995
جایزه برترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد در سال 2003
جایزه ای‌ام‌اس بلومنتال در سال 2009
جایزه ستر از طرف انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013
جایزه بنیاد ریاضیات کلی در سال 2014
مدال فیلدز سال 2014
عضویت در آکادمی ملی علوم آمریکا در سال 2016

روز تولد مریم میرزاخانی ، ۲۲ اردیبشهت ( دوازدهم مه ) ، از سوی اتحادیه بین المللی انجمن های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران ، به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام گذاری شده است.

 

https://www.aparat.com/v/JSOE5/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85_%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7_%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C

 

https://www.aparat.com/v/4E8UB

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت