صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

خانه تاریخی نیکدل تبریز پذیرای مسافران نوروزی

شهردار منطقه هشت تبریز از بهسازی خانه تاریخی نیکدل طی دو ماه آتی به منظور میزبانی از گردشگران نوروزی خبر داد و گفت: طی سال‌های اخیر خانه تاریخی نیکدل بعد از تملک، در سه فاز زیربنایی و تحکیم بنا، تزیین داخلی و محوطه‌سازی بیرونی اکنون شاهد تبدیل شده است.

به گزارش صاحب دیوان و به نقل از روابط‌عمومی شهرداری تبریز، حسین منیری‌فر با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به ظرفیت گردشگری این خانه تاریخی، طی ماه‌های اخیر حیاط بیرونی این خانه تاریخی را به بوستان محله‌ای تبدیل و در اختیار شهروندان و اهالی مقصودیه قرار گرفته است و در کنار آن، نسبت به راه‌اندازی فرهنگسرا و گالری هنری در این خانه تاریخی اقدام شده است تا بهره‌مندی فرهنگی و هنری از این مکان تاریخی محقق شود.

وی افزود: با عنایت به نزدیکی به نوروز ۱۴۰۳، شهرداری منطقه ۸ برنامه‌های متعددی برای ساماندهی و ایجاد کاربری‌های گردشگری و فرهنگی در این خانه تاریخی در نظر دارد که تا پایان سال آن‌ها را اجرا کند تا روح تازه‌ای در کالبد این اثر تاریخی دمیده شود و کاربری گردشگری به خود بگیرد.

خانه نیکدل مربوط به دوره قاجار است و چهاردهم مرداد ۱۳۸۲ با شماره ۹۴۷۰ به ثبت ملی رسیده است.

این خانه شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است که حیاط اندرونی در ضلع جنوبی و حیاط بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار دارد. خانه در دو طبقه ساخته شده و شامل تالار بزرگ مستطیل‌شکل در مرکز بنا و دو راهرو و دو اتاق جانبی (گوشواره) در ضلع شرقی تالار است و ایوانی ستون‌دار در ضلع جنوبی بر ارسی‌های زیبای خانه سایه انداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت