صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 9 فروردین, 1403

حمّامِ همایون تاج تبریز

اوّلین حمّام دو طبقه در ایران ( متعلّق به استاد جلال تاج اصفهانی) واقع در خیابان “ششکَلان”، یکی از محلّات قدیمی و رجال نشین تبریز در دوره ی قاجار

امروز ۱۳ آذر مصادف است با درگذشت استاد آواز زنده یاد سیدجلال تاج اصفهانی
به همین خاطر مناسب دیدم این چند قطعه عکس تاریخی که مربوط به افتتاح حمّام مذکور است،با حضور استاد اقبال آذر و شرکاء ایشان در سال۱۳۳۸ می باشد،به اشتراک بگذارم.
همایون تاج(فرزند استاد تاج اصفهانی) درباره ی چگونگی ساخت حمّامِ “همایونِ تاج” و فعالیت پدرشان در تبریز،در مصاحبه ای می گوید:
(من ۱۴ ساله بودم که همراه با بابا و دایی‌ام و یکی از دوستان پدرم به تبریز رفتیم، آقایی به نام مقصود اقدام کلاهی در تهران گرمابه داشتند و به بابا پیشنهاد داد که با هم در تبریز گرمابه ای بسازند و دایی هم نقشه دوطبقه گرفت و خلاصه اوّلین حمّام دوطبقه در خیابان ششکَلان تبریز ساخته شد و اسم حمّام را هم حمّام همایونِ تاج گذاشتند،قرار بود بابا ۶۰ تومان بدهد و شریک اش ۶۰۰ تومان؛ بابا پول را دادند و به اصفهان آمدند اما بعدها فهمیدند که شریک شان همه ی پول را نسیه کرده و حالا طلبکارها آمده اند. بابا رفتند تبریز پیش استاندار وقت و استاندار هم به طلبکارها گفت که آقای تاج می‌خواسته کار خیری انجام بدهد که اینطور سرش کلاه گذاشته‌اند و از طلبکارها خواست که پولشان را قسطی بگیرند. به این ترتیب من که آن موقع کلاس هفتمِ “دبیرستان سعدی” بودم، به خواست بابا تابستان آن سال را به تبریز رفتم و حمّام را اداره کردم و عصر که می‌شد قسطی پول طلبکارها را می‌دادم. درنهایت هم بابا حمّام را فروخت.)

عکس ها: از آرشیو شخصی استاد جوادحسینی
@javadhoseyni_1354

@dorattotaj
@ostad_alirezaeftekhari
@aliasghar_shahzeidi
@seyedreza_tabatabaeii

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت