صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

حراج 5 میلیون دلاری برگی دیگر از شاهنامه طهماسبی

نگاره دیگری از نسخه شاهنامه شاه طهماسبی به حراج گذاشته می شود.

به گزارش صاحب دیوان، نسخ خطی شاهنامه‌ای که به سفارش شاه‌ طهماسب نوشته و نقاشی شد و از برترین نسخه‌های خطی مصور و در زمره بزرگ‌ترین آثار هنری در جهان شناخته می‌شود از سوی خانه حراج ساتبی به قیمت پایه چهار تا شش میلیون پوند (۵ تا ۷٫۵ میلیون دلار) برای فروش عرضه شد.

این نگاره نبرد بیژن و نستهن را به تصویر کشیده است. نستهن در شاهنامه پسر ویسه و برادر پیران پهلوان تورانی است و در یک نبرد به دست بیژن تنها پسر گیو کشته می شود.

شاهنامه طهماسبی یکی از هدایایی بود که از طرف دربار ایران به شاهان عثمانی اهدا شد و تا اوایل سده نوزدهم در دربار عثمانی باقی ماند، تا این که در سال ۱۹۰۳ در نمایشگاه آثار هنر اسلامی در موزه هنرهای تزئینی پاریس به نمایش گذاشته شد. صاحب کتاب در آن زمان «بارون دو روتشیلد» است. سال ۱۹۵۹ میلادی آرتور هاتِن، نوه بارون روتشیلد خرید و شاهنامه طهماسبی در محافل هنری اروپا به «شاهنامه هاتِن» تغییر نام داد.

او در سال ۱۹۷۰ برای رهایی از بدهی مالیاتی، ۷۸ صفحه از این شاهنامه را به موزه «متروپولیتن» هدیه داد. گفن در اواسط دهه ۱۹۷۰ نامه‌ای به دولت پادشاهی ایران نوشت و پیشنهاد کرد تا باقی نسخ را به قیمت ۲۰ میلیون دلار به ایران بفروشد. اما دولت ایران به دلیل گرانی قیمت پیشنهاد شده حاضر به توافق نشد.پس از آن هفت مجلس از نقاشی‌های شاهنامه در حراج کریستی لندن به قیمت ۳٫۱ میلیون دلار فروخته شد. چند سال بعد، ۴۱ نقاشی به گالری «اگینو» در لندن فروخته شد و از آن میان تنها یک نسخه برای موزه تازه تأسیس رضا عباسی خریداری شد.

۲۵۸ تصویر و تذهیب این شاه نامه ورق‌ورق و جداگانه به فروش رسید که اغلب در نوع خود رکوردشکن بودند. در سال ۲۰۱۱ صفحه‌ای از شاهنامه طهماسبی در حراجی ساتبی در لندن به قیمت معادل ۱۲ میلیون دلار فروخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت