صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

حجاری‌های عجیب پیشاتاریخی در کوه‌های برزیل

در سال ۱۹۹۱، باستان‌شناسان به کشف بی‌سابقه‌ای در منطقه‌ای دورافتاده‌ای از برزیل دست یافتند، مجموعه‌ای عظیم از هنر حجاری روی صخره‌ای ماقبل تاریخ که در بیش از ۸ مایل در کوه‌های سرا دا کاپیوارا قرار دارد.

تعیین تاریخ با کربن نشان داد که این نقاشی‌ها مربوط به حدود ۱۲۶۰۰ سال پیش هستند و دریچه‌ای منحصربه‌فرد را به اواخر دوران پلیستوسن در آمریکای جنوبی ارائه می‌دهند.

حکاکی‌ها جانوران مختلفی را که در آخرین عصر یخبندان برجسته بودند، مانند تنبل‌های زمینی غول پیکر و ماستودون‌ها را به تصویر می‌کشیدند. این امر شواهدی را ارائه داد که در آن زمان محیط بسیار متفاوت از جنگل‌های بارانی آمازون جدید وجود داشت که تحت سلطه مگافون‌های منقرض شده است. رنگدانه‌های طبیعی مورد استفاده – هماتیت و منگنز – نشان دهنده یک سنت هنری اولیه در میان جمعیت‌های بومی بود.

از طریق تجزیه و تحلیل نقوش و تصاویر تکراری، دانشمندان به بینش فرهنگی جدیدی دست یافتند. صحنه‌های شکار و تصاویر تشریفاتی نشان دهنده تشریفات معنوی و سازماندهی اجتماعی در جوامع دوره پلیستوسن بود. با گذشت زمان، این مکان به جایگاه مهمی برای محققانی تبدیل شد که به دنبال بازسازی شرایط محیطی دیرینه و شیوه زندگی شکارچی-گردآورنده در اواخر دوره کواترنر بودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت