صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 1 اردیبهشت, 1403

حاج ابراهیم تبریزی

 

نام پدرش احمد و فعالیتش را در سال ۱۲۷۵قمری با انتشار کتاب «ديوان مجنون شاه قراجه داغي» نوشته ابوالقاسم ، مجنون بن محرم ، قراچه‌داغی و متخلص به  نباتی (1191 – 1262 ق) آغاز می‌کند. 

 

کم کم با انتشار آثاری ارزشمند و شاخص شعر و ادب، اخلاق، فقه، حدیث، لغت، تفسیر و …به عنوان ناشری شناخته شده در ایران و حتی کشورهای همسایه مانند عراق می‌گردد. به شکلی که برخی از آثار منتشره او به جهت کیفیت تصحیح، خط و چاپ مورد استقبال طلاب علوم دینی نجف و کربلا قرار می‌گیرد. کتاب «شرح لعمه» او که  میرزا کاظم تبریزی کتابت نموده  با حاشیه‌های فراوان تو در تویش هنوز هم محل توجه طلاب است. از پرچاپ‌ترین کتابهای این ناشر می‌توان به جامع المقدمات، حاشیه معالم‌الدین، صیغ العقود، معالم الدین وملاذ المجتهدین، آداب المتعلمین و ده‌ها کتاب دیگر اشاره نمود که بارها و بارها چاپ و انتشار یافته است. 

اما اوج هنر و ارزشمندی فعالیت حرفه‌ای حاج ابراهیم تبریزی انتشار کتاب بزرگ بحارالانوار علامه مجلسی است، کتابی مهم اما حجیم که انتشار آن کار هر ناشری نبود. انتشار بحارالانوار هم نیاز به یک تیم حرفه‌ای و کارکشته از مصحح و کاتب و چاپچی و … داشت و از طرف دیگر نیاز به سرمایه‌ای زیاد، کاری که حاج ابراهیم توانست در شهر تبریز به سامان کند و البته تقریبا همزمان با او در تهران نیزتاجر معروف حاج امین الضرب به مدد سرمایه هنگفتش طی ده سال این کتاب را چاپ می‌کند. 

حاجی ابراهیم تبریزی در مدت ۳۰ سال فعالیت خود  بیش از  ۱۰۰ عنوان اثر چاپ و منتشر کرد، که البته انتشار این تعداد اثر در آن دوره کاری بمراتب سخت بوده و حاجی ابراهیم در میان ناشران شهرستانی از این حیث اول است.  

 

مرحوم حاج ابراهیم در هفدهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۰۵قمری دار فانی را وداع گفت و بعد از او پسر ارشدش مشهدی احمدآقا مسیر پدر را ادامه داد و تا سالها این خاندان به کار نشر کتاب در شهر تبریز مشغول بودند.

 

مجید جلیسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت