صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

ثبت دو رویداد گردشگری از آذربایجان‌شرقی در تقویم رویدادهای گردشگری

دو مورد از رویداد‌های گردشگری آذربایجان شرقی در سطح منطقه‌ای در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور توسط هفتمین نشست شورای ثبت رویداد‌های گردشگری به ثبت رسیدند.

به گزارش صاحب دیوان، ابلاغیه ثبت دو رویداد گردشگری استان آذربایجان شرقی به صورت منطقه‌ای که در نشست شورای ثبت رویداد‌های گردشگری کشور در 8 خرداد ماه امسال به تصویب رسیده بود، منتشر شد. بر اساس این ابلاغیه، دو آیین «الله الله حسین وینه» یا حوله بندان و علم بندی از مراغه به صورت منطقه‌ای به ثبت رسیدند.

علم بندی از جمله آیین‌های کلیدی این منطقه به حساب می‌آید که هر سال در سوم محرم برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این آیین، یادآوری رسیدن کاروان امام حسین به کربلا و برافراشته شدن علم او است. هزاران نفر از مردم مراغه با حضور در این مراسم نسبت به تقسیم نذورات خود اقدام می‌نمایند.

مراسم آیینی حوله بندان هم به صورت همزمان با علم بندی برگزار می‌شود. این مراسم در ساعات ابتدایی بامداد روز عاشورا و قبل از طلوع آفتاب برگزار می‌شود. برای شروع این آیین، مردم به صورت دسته جمعی با پایین برهنه و پوشیدن پارچه‌های سفید یا حوله‌های سفید برای احترام، وارد حسینیه حاجی غفار می‌شوند. آنها سپس به سمت میدان اصلی شهر حرکت می‌کنند و در این میان ذکر الله الله حسین وینه (خدایا خدایا حسین کجاست) را می‌گویند. این آیین توسط حاجی غفار که موسس قدیمی‌ترین حسینیه مراغه است، ابداع شده است. وی پس از سفر به کربلا و با دیدن مراسم حله، همچین آیینی را الگو برداری نموده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت