صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

تنها سقاخانه قاجاری تبریز زیر تیغ بی‌مسئولیتی مدیران شهری

باز نشر یک خبر: 7آذر1391

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:
سقاخانه‌‌های تبریز یادگار عشق به آیین‌های بزرگداشت محرم است
خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: وجود سقاخانه‌‌ها در گذشته تبریز یادگار عشق به آیین‌های بزرگداشت محرم و اباعبدالله الحسین (ع)، ائمه اطهار و آموزه‌های انسان‌دوستانه این بزرگان است.

تراب محمدی امروز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: سقاخانه محله اهراب تبریز که با شماره 17503 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است متعلق به دوره قاجار بوده و در خیابان اهراب و در نزدیکی باغ فجر (گلستان) واقع شده است.

وی اضافه کرد: سقاخانه اهراب حدود 7 متر طول و 5 متر عرض دارد و با مساحتی حدود 42 متر مربع تنها بازمانده آیین سقاخانه‌ای در تبریز است.

محمدی افزود: این بنا که ورودی آن در ضلع شمالی قرار دارد، برای شمال به جنوب ساخته شده و از طریق یک هشتی که با مصالح چوبی مسقف است به داخل بنا متصل می‌شود.

وی در مورد آسیب‌ها و خطراتی که بنا را تهدید می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه این بنا آخرین و تنها سقاخانه تبریز به شکل سنتی است لازم است با بررسی و پژوهش‌های کارشناسانه نسبت به حفظ و احیای آن اقدام کرد.

محمدی افزود: بخش ورودی بنا با احداث ساختمان‌های جدید طوری مورد تهدید و فشار است که نمای بنا را از حالت پایدار خارج کرده است، همچنین بخشی از نمای غربی بنا در اثر نوشته‌های تبلیغاتی و بخشی از آن با پوشش اندود گچ و خاک از حالت اولیه خارج شده و قسمت‌هایی از بنا نیز در اثر رطوبت و عوامل جوی آسیب دیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان‌شرقی در مورد اقدامات لازم برای حفظ بنا گفت: سه خطر اصلی، ایستایی بنا را مورد هجوم قرار داده، یکی از این موارد فرسودگی مصالح آجری به علت مرور زمان است.

وی ادامه داد: آسیب دیگر مربوط به عوامل جوی است و مورد آخر فشار ناشی از احداث ساختمان‌های جدید در اطراف سقاخانه است؛ همچنین مرمت هره چینی و ناودانی که به دلیل آسیب دیدن، آب باران را به درون بنا بازگشت می‌دهد و نشانه‌گذاری روی ترک محراب این بنا از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

محمدی با اشاره به اهمیت آب در باورهای دینی مردم تاکید کرد: سقاخانه نمادی از باورهای مردم نسبت به جایگاه آب و اهمیت سیراب کردن رهگذران است و با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، شایسته است چنین بناهایی که هم قدمت زیادی دارند و هم به اعتقادات و باورهای مردم گره خورده‌اند بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرند تا نسل‌های بعدی نیز با فرهنگ غنی و پرمفهومی که در لایه‌های کهن شهر جریان داشته آشنا شوند.

وی گفت: وظیفه ماست که ابنیه و تاریخ گذشته را برای انتقال به آینده حفظ کنیم و در این میان توجه به علایق و باورهای مردم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و فرا رسیدن ماهی مانند محرم فرصت خوبی برای بازبینی اقدامات انجام گرفته در حوزه دین و باورهای مذهبی است.

محمدی تاکید کرد: ثبت ملی آیین‌های عزاداری بازار تاریخی تبریز اقدامی در این راستا بود که آیین رونمایی از این میراث معنوی شهرمان با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی با استقبال هیئات مذهبی بازار تاریخی، شهر تبریز و اقشار مختلف مردم مواجه شد‌.

سقاخانه اهراب در خیابان قدیمی اهراب واقع است و تنها سقاخانه موجود تبریز به شمار می‌رود.

این سقاخانه در حال حاضر فقط در ایام محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا باز می‌شود و در همین روزها هم مردم بسیاری از محلات دور و نزدیک برای روشن کردن شمع به این مکان می‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت