صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 10 فروردین, 1403

تصویری از آخرین پادشاه قاجار به مناسبت نهم اسفندماه سالروز درگذشتش

نهم اسفند مصادف است با نود و یکمین سالگرد مرگ احمدشاه قاجار
به گزارش “صاحب دیوان” پایگاه تخصصی تاریخ و فرهنگ آذربایجان ،احمد شاه در تاریخ ۲۵ تیر ۱۲۷۵ در شهر تبریز متولد شد و به تاریخ ۲۲ تیر ۱۲۸۸ در سن دوازده سالگی، پس از فتح تهران توسط قوای مشروطه خواهان و خلع تحقیر آمیز محمدعلی شاه از سلطنت، توسط مجلس عالی رجال و بزرگان مملکت به پادشاهی رسید. وی در تیر ماه ۱۲۹۳ بعد از رسیدن به سن بلوغ تاجگذاری کرد.
تاجگذاری وی مصادف با شروع جنگ جهانی اول شده بود. دولت وقت موضع ایران را در این جنگ بی طرفی اعلام کرد ولی بی طرفی ایران توسط دولت های متخاصم روسیه تزاری، انگلیس و عثمانی نادیده گرفته شد و قوای این سه کشور از شمال، غرب و جنوب وارد ایران شدند. قوای روسیه تا نزدیکی تهران پیش آمدند ولی از براندازی حکومت قاجار منصرف شدند.
در زمان سلطنت وی قرار داد معروف به ۱۹۱۹ به تاریخ مرداد ۱۲۹۸ ( 9 اوت 1919 ) میان دولت های ایران و بریتانیا با امضای وثوق الدوله و سر پرسی کاکس ببسته شد. قراردادی که در تبریز جنبش شیح محمد خیابانی را در پی داشت.
احمدشاه که علاقه ای به پادشاهی در ایران نداشت و نقل ازوست که گفته بود کلم فروشی در اروپا را به پادشاهی در ایران ترجیح میدهد با دسیسه انگلیسی ها در تاریخ ۹ آبان ۱۳۰۴ از سلطنت خلع شد و  متعاقب این امر با تشکیل مجلس موسسان سردار سپه با نام رضا شاه پهلوی پادشاه ایران شد.
احمد شاه آخرین پادشاه سلسله قاجار، در ۱۱ آبان سال ۱۳۰۴ ایران را برای آخرین بار ترک کرد و در نهم اسفند ۱۳۰۸ در پاریس در گذشت و در کربلا دفن شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت