صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 6 اردیبهشت, 1403

تدبیر جهانی شدن تبریز با مشارکت مردم و نخبگان

تدبیر جهانی سازی تبریز به عنوان بخشی از سیاست گزاری های نماینده عالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی، به امید فعالان اقتصادی در امن ترین استان کشور تبدیل شده است تا دیپلماسی دولت در خدمت رشد اقتصادی این دیار تاریخی قرار بگیرد.
تسهیل روابط اقتصادی و فرهنگی در دوران پساتحریم، همسو با سایر موفقیت های بین المللی این شهر همچون انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، شهر جهانی بافت فرش و بهترین شهر ایران به نقطه عطفی در تاریخ این شهر تبدیل شده است.

از این منظر، بخش قابل توجهی از معرفی ظرفیت های تبریز در عرصه بین المللی را می توان متوجه اجرای سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی دانست؛ سندی که با تدبیر استاندار و کار جمعی دولتمردان به صورت علمی تدوین شد تا توانمندی های این استان در بخش های فرهنگی، علمی، گردشگری، معدن، تجارت، صنعت و کشاورزی را در عرصه بین المللی به بار نشاند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این باره گفت: سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی که از اوایل تشکیل دولت در این استان شکل گرفته است، معرفی فرهنگ و تمدن تبریز در عرصه بین المللی را اجتناب ناپذیر کرده است.
مرتضی آبدار افزود: در هسته کلیدی بازاریابی و تبلیغات سند تدبیر، تلاش می شود تا از هر فرصتی برای مطرح شدن تبریز در عرصه ملی و بین المللی استفاده شود.
وی گفت: از مهمترین اقدام های انجام شده در این زمینه می توان به تشکیل پرونده تبریز در سطح ملی، ارسال آن به سازمان همکاری های اسلامی (OIC) و انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی اشاره کرد.
وی افزود: در بخش صنایع دستی نیز معرفی تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در بافت فرش و برگزاری اجلاس جهانی شورای آسیا و اقیانوسیه در این شهر از اقدام های عملی این اداره کل در مسیر جهانی سازی تبریز و پیشبرد سند تدبییر و توسعه استان است.
وی به ارسال پرونده ثبت جهانی جنگل های ارسبارن و روستای کندوان اشاره کرد و گفت: برگزاری حراج ملی صنایع دستی و اجلاس وزرای گردشگری (ACD) در شهریور ماه سال جاری نیز در راستای معرفی فرهنگ این خطه از ایران اسلامی در سطح جهانی تاثیرگذار خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز معتقد است از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از 93 هیات خارجی از آذربایجان شرقی و 60 هیات خارجی از تبریز بازدید کرده اند و دیدارهای دوجانبه با فعالان اقتصادی این استان داشته اند.
صمد حسن زاده اظهار کرد: برقراری این روابط علاوه بر اهداف اقتصادی، گام بزرگی در راستای معرفی ظرفیت های تبریز در عرصه جهانی است.
معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز می گوید: مراودات دوران پساتحریم دسترسی کشاورزان این استان به ارقام و بذور جدید با بازدهی بالا را میسر کرده است و مشارکت و سرمایه گذاری های خارجی را در پی داشته است.
اکبر فتحی افزود: با ورود ارقام جدید کلزا بازدهی این محصول 2 برابر شده و مشارکت محققان تبریزی با محققان خارجی، دستیابی به بذور هیبرید سبزی و سیفی جات را به دنبال داشته است.
وی به سرمایه گذاری خارجی و مشارکت در احداث گلخانه ای با 20 هکتار مساحت در جلفا اشاره کرد و گفت: این گلخانه با آخرین تکنولوژی روز دنیا در حال احداث است و 14 هکتار آن در تیر سال جاری به بهره برداری می رسد.
فتحی استقبال سرمایه گذاران هلندی از مشارکت در کاشت زعفران و تولید صنعتی پیازچه زعفران در مرند را یادآور شد و افزود: آثار توافق برجام در قالب تفاهم نامه ها و مشارکت های بین المللی در بخش کشاورزی قابل لمس است.
شهردار تبریز نیز اظهار کرد: وجهه بین المللی تبریز با عضویت این کلانشهر در هیات مدیره سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه/ UCLG/ رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است.
صادق نجفی افزود: این سازمان، بزرگترین تشکل در حوزه حکمرانی و مدیریت شهری در جهان است و به تعبیری از آن با عنوان مجمع شهرداران و مقام های شهری جهان یاد می شود.
وی گفت: عضویت بیش از 3 هزار نفر از شهرداران سراسر جهان در این شورای جهانی گسترده ترین تشکل مدیریت شهری مورد تایید سازمان ملل متحد را به تصویر کشیده است.
نجفی همچنین به خواهرخواندگی تبریز با شهرهای مختلف جهان از جمله موگیلف بلاروس، وین اتریش، استانبول ترکیه و قازان روسیه اشاره کرد و افزود: تبریز بدون شک در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است.
مدیر برنامه های شکوفایی شهری سازمان ملل متحد نیز در سفر به تبریز گفت: به زودی شاهد افتتاح دبیرخانه اطلس شهرهای اسلامی با حضور مقام های بلند پایه سازمان ملل متحد در خانه تاریخی نیکدل تبریز خواهیم بود.
کیمبرلی بیلمر افزود: با در نظر گرفتن فرهنگ و تاریخ کهن شهر تبریز و درخشش این شهر در دو سال اخیر، شهردار تبریز به مدت دو سال به عنوان رئیس دبیرخانه اطلس کشورهای اسلامی انتخاب شده است.
رئیس دانشگاه تبریز نیز از حرکت های بین المللی این دانشگاه سخن به میان آورد و گفت: انتخاب دانشگاه به عنوان دبیرخانه همکاری های علمی دو کشور ایران و ترکیه، انعقاد 20 قرارداد همکاری با دانشگاه های ایتالیا، فرانسه، ژاپن، منطقه قفقاز و آناتولی و اعزام 119 نفر از همکاران هیات علمی به سفر علمی خارجی، ارایه مقاله و فرصت مطالعاتی در سال گذشته، بخشی از موفقیت های این دانشگاه در عرصه بین المللی است.
محمدرضا پورمحمدی گفت: در سال گذشته بیش از یکهزار مقاله اساتید و محققان دانشگاه تبریز در پایگاه ها و مجله های معتبر خارجی منتشر شد که اسناد 920 مقاله از سوی اعضا هیات علمی به دانشگاه تحویل داده شده است.
استاندار آذربایجان شرقی نیز بر این باور است که شکوفایی ظرفیت های علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تبریز را باید بدون مرزبندی و با استفاده از سرمایه های داخلی و خارجی دنبال کرد.
اسماعیل جبارزاده می گوید: معرفی این ظرفیت ها در سطح جهانی از طریق برقراری روابط دو جانبه با کشورهای مختلف دنیا و کسب موفقیت های بین المللی، نخستین گام در این مسیر به شمار می رود.
وی به برخی از موفقیت های تبریز در عرصه بین المللی همچون انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش اشاره کرد و گفت: این موفقیت ها مرهون دیپلماسی فعال دولت و تدوین و پیشبرد سند تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی است.
وی افزود: هسته های کلیدی این سند که منطبق با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است، توسعه استان از طریق استفاده از ظرفیت های محلی، دستیابی به تکنولوژی روز دنیا، پرهیز از واردات بی رویه کالا، تکاپو برای صادرات و سرمایه گذاری مشترک بین المللی برای افزایش بهره وری را دنبال می کند.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی گفت: موفقیت های بین المللی تبریز در عرصه های علمی و صادرات دانش فنی و مهندسی نیز متاثر از سند تدبیر توسعه استان است.
جمع بندی تدبیر جهانی سازی تبریز، موفقیت های دولتمردان و لزوم مشارکت های مردمی برای تداوم این تدبیر را نشان می دهد؛ مشارکتی که بر انتخاب آگاهانه و نقش آفرینی نیروهای نخبه متمرکز است.

گزارش از: علیرضا فولادی (ایرنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت