صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

تجلیل از سه پیشکسوت نمایش های آیینی و سنتی آذربایجان‌شرقی

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: همزمان با آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی از سه پیشکسوت استان در این عرصه تجلیل به عمل می آید.

به گزارش صاحب دیوان، “علی محرمی”‌گفت: در این آیین  از استاد منصور حمیدی، استاد رحیم ترابی و استاد غلامرضا رزاقی، سه نفر از پیشکسوتان عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی استان تجلیل خواهد شد.

براساس این گزارش منصور حمیدی، متولد 14 آبان ماه 1328 بوده و پس از اتمام تحصیلات خود در سال ۱۳۴۸ در رشته علوم تربیتی دانشگاه تبریز ادامه تحصیل داده است. وی سپس در سال ۱۳۷۰ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته نمایش با گرایش بازیگری و کارگردانی دریافت کرده است.

حمیدی ، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی و غربی و استان زنجان، مسئول امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، مدیر امور هنری فرهنگسرای تبریز (شهرداری تبریز) و مدیر هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بوده است.

وی در سال ۱۳۴۳ در دبیرستان منصور زیر نظر زنده یاد فیروز پور فرهاد با هنر نمایش آشنا شده است و تا به امروز بیش از 150 اجرای نمایش در صحنه، تلویزیون و فیلم داستانی و سینمایی داشته است.

در خصوص آثار قلمی او می توان به نمایش نامه های آپاردی سئل لر سارانی، ارثیه، پگاه در شب، مویه کن سارایوو، بَیه بیرده گه لردیم آت گولونه، همه پسران من، خرید شب عید رستم دستان، تبریزین آنالاری، مضحکه امیر ارسلان نامدار اشاره داشت.

این پیشکسوت عرصه آیینی و سنتی، پژوهش هایی با موضوع شناسایی و مستند سازی هنرهای سنتی تبریز، شناسایی و مستند سازی هنرهای سنتی هریس، شناسایی و مستند سازی هنرهای سنتی اسکو، شناسایی و مستند سازی هنرهای سنتی آذرشهر، محرم منشاء مردمی ترین هنر ایرانی، اوزانها اسلاف عاشیق ها، ظرفیت نمایشی در ادبیات شفاهی مردم آذربایجان، چهره زن در ادبیات شفاهی آذربایجان و نمایش عامیانه (کوسا گلین) طلایه دار نوروز را در کارنامه خود دارد.

همچنین غلامرضا رزاقی نیز دومین پیشکسوت تجلیلی در این آیین است. وی متولد ۱۳۴۴ بوده و شروع فعالیت هنری وی در سال ۱۳۵۶ با نمایش نامادری بوده است.

وی، بازیگری و کارگردانی در نمایش های شلمچه در خون، از علی تا ولی، مثل مردم، حسنک در حصار دیو، آغ ات، چمچه خاتون، سنگ صنور، شهر ناغیلی و کوسا وکچل را برعهده داشته است.

حضور در جشنواره های بین المللی تئاتر فجر، جشنواره آیین و سنتی، عروسکی، مریوان، مقاومت و جشنواره های مختلف منطقه ای و استانی از دیگر فعالیت های رزاقی در بخش نمایش های آیینی و سنتی است.

رزاقی، کسب مقام های مختلف کارگردانی و بازیگری در جشنواره های تئاتر استانی، ارس، ارسباران، جشنواره تئاتر جوان مرند و چندین دوره عضو هیئت مدیره انجمن نمایش مرند، داوری در جشنواره های دانش آموزی، نمایش نامه خوانی منطقه مرند و جشنواره تئاتر جوان مرند و ۲۵ سال سابقه تعزیه گردانی (معین البکایا‌ ) در هئیت حماسه عاشورا را در کارنامه خود دارد.

رحیم ترابی نیز متولد 1336 شهرستان اهر و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است.

وی دارای مدرک فوق دیپلم ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد تبریز است و  در زمینه نویسندگی، کارگردانی و  بازیگری فعالیت می کند.

وی اولین کار نمایشی خود را در سال 1354 با نمایش ” چشم در برابر چشم” مرحوم ساعدی و نمایش طنز “حمام انتظارالدوله” در دانشسرای مقدماتی اهر زیر نظر مرحوم استاد حسین فخرایی که خود فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای تهران بود، آغاز کرده است.

وی  جزو هیئت موسسین انجمن نمایش اهر بوده و چندین دوره مسئولیت انجمن نمایش را به عهده داشته است.

ترابی در تمام چهل و هشت سال فعالیت تئاتری خود در شکل‌گیری گروه‌های نمایشی مدارس دخترانه و پسرانه، گروه‌های آزاد و نهادهای دولتی نقش فعالی داشته‌ است.

شرکت در بیش از بیست جشنواره شهرستانی، استانی و کشوری جزء فعالیت‌های هنری وی محسوب میشود.

از سال 1382 به دعوت شبکه استانی سهند به عنوان بازیگر و نویسنده و گزارشگر در سریال‌ها و مجموعه‌های مختلف طنز مشغول فعالیت بوده و ‌این روزها هم در حال ضبط نمایش‌های کوتاه برای برنامه “گئجه‌لر” شبکه سهند است.

شاخص ترین بخش دوره هنری‌ وی  جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران است که به همت عده‌ای از جوانان تحصیل‌کرده انجمن نمایش اهر شکل گرفته است.

اختتامیه بخش سمینار و نمایشنامه نویسی بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی، ساعت ۱۶ نهم مهرماه در سالن اصلی مجموعه فرهنگی هنری تربیت( تئاتر شهر تبریز) برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت