صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 28 فروردین, 1403

تبریز، میزبان جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» به میزبانی تبریز خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری صاحب دیوان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار عصر شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری این جشنواره گفت: غذا اهمیت بسیاری در صنعت گردشگری دارد به طوری که گردشگری غذا، به عنوان یک زیرشاخه مهم این صنعت معرفی شده است و از همین رو جشنواره منطقه ای با عنوان “سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری” از ۲۳ تیر تا ۱۰ دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد که در این جشنواره استان ها به هشت منطقه فرهنگی و اقلیمی تقسیم بندی شده اند.

وی افزود: استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل به عنوان استان های منطقه دو در نظر گرفته شده اند که شهر تبریز از ۱۳ تا ۱۵ مرداد ماه به مدت سه روز میزبان این جشنواره درمنطقه 2 خواهد بود.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در این جلسه گفت: غذا به عنوان یک موضوع استراتژیک در صنعت گردشگری اهمیت بسیاری داد چرا که دیگر نگاه به غذا صرفا برای رفع گرسنگی نیست و در نگاه گردشگران به عنوان یک فاکتور مهم، در انتخاب مقصد اهمیت دارد.
نعمتی زرگران افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته 10 درصد گردش مالی صنعت گردشگری مربوط به غذا است و  88 درصد گردشگران آشنایی با سبک های مختلف طبخ غذا و خوردن غذاهای سنتی را از مهمترین فاکتورهای سفر می دانند که با توجه به تنوع غذایی موجود در ایران این مورد می تواند یک عامل برای جذب گردشگران باشد.
وی گفت: در ایران بالغ بر 1400 نوع غذای اصلی برای ناهار و شام وجود دارد اما در حال حاضر این تنوع جای خود را به چند غذای تکراری داده است بر همین اساس این نیاز احساس شده است تا با برگزاری این جشنواره ها در احیای این تنوع غذایی گام برداریم.
مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در این جلسه با تبیین چرایی برگزاری این جشنواره گفت: احیای غذاهای سنتی، تنوع بخشی به جاذبه های گردشگری و تبدیل غذاهای بومی و سنتی به یکی از جاذبه های هر منطقه و ترغیب رستوران ها برای قرار دادن غذاهای محلی در منوی خود را از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.
وی افزود: جشنواره در دو بخش اصلی عرضه و مسابقه برگزار خواهد شد و داوری در مرحله مسابقه توسط داوران مطرح کشور انجام خواهد شد و در هر بخش از هر استان 3 برگزیده برای حضور در جشنواره تهران انتخاب خواهند شد. وی خاطرنشان کرد رقابت ها درون استانی خواهد بود.
رنجبر خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی این جشنواره فرهنگی است و به همین منظور در بخشی از جشنواره به معرفی فرهنگی منطقه پرداخته خواهد شد و نمایشگاه صنایع دستی مرتبط با تهیه و طبخ غذا نیز در کنار جشنواره برگزار خواهد شد.
گفتنی است در این جلسه مدیران کل و معاونین گردشگری ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان نیز حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر پیرامون جشنواره پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت