صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 10 فروردین, 1403

تاریخ سازی در سریال های ترکیه / فیلم

هر کشوری برای خود تاریخ و گذشته ای دارد که برای ملت آن کشور مهم و با ارزش است و از این تاریخ و هویت صیانت می کنند. یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای ثبت و حفظ تاریخ تولید سریال و فیلم با ژانر تاریخی و نشر آن در سطح دنیاست.
کشور ترکیه با تازگی با ساخت سریالهای تاریخی این رویه را برای ثبت تاریخ عثمانی در پیش گرفته است، سریال ” پایتخت عبدالحمید” یکی از این سریال های تاریخی ترکیه است. دراین سریال به تاریخ ایران هم وارد شدند، اما نکات مهمی در این سریال مشهود است.
اول: دولت ترکیه در امتداد امپراطوری عثمانی به نوعی خود را طلایه دار و پیشرو حکومتی میداند که ملت های ترک زبان ایالتی از آن امپراتوری هستند. در حالی که این گونه نیست و هرملتی برای خود استقلال و تاریخی دارد. دولت عثمانی در طی سالیان و جنگهای متعدد خسارات جبران ناپذیری به ترک های ایران وارد کرده است.
دوم: در سریال پایتخت عبدالحمید سعی شده اینگونه به تصویر کشیده شود حکومت قاجار دستوری مبنی بر ممنوعیت آموزش زبان ترکی صادر کرده است. اما شاهان قاجار فرمانی با مضمون ممنوعیت آموزش زبان ترکی صادر کرده اند یا نه؟
این سوال را از جناب آقای کریم میمنت نژاد پژوهشگر و تبریزشناس پرسیدیم، که ایشان اینگونه جواب دادند:
ما قطعا چنین فرمانی در دوره ی قاجار نداشته ایم ، ممنوعیت تدریس به زبان ترکی مربوط به زمان رضا شاه وپهلوی اول است که در آن دوره بخشنامه ممنوعیت آموزش به زبان ترکی صادر شد.
برعکس در زمان قاجار چندین کتاب به زبان ترکی آموزش و تدریس می شده است از جمله ی آنها کتاب هایی ازمیرزا حسن رشدیه است.
با در نظر گرفتن روابط حسنه و دوستی نزدیک بین رضاشاه و کمال آتاتورک، فیلمنامه نویس ترکیه ای با جابجایی تاریخ، زمان صدور این بخشنامه را به این دوران قاجار منتصب کرده است که این انتصاب از نظر تاریخی اشتباه است.
شاید بهتر باشد مراجع ذیصلاح قانونی برای این تحریف ها تذکر یا حتی جوابی در خور داشته باشند.

کارشناس تاریخ: کریم میمنت نژاد
صداپیشه: فریبا اسدی

 

https://aparat.com/v/zRM6V

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت