صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

بناهای تاریخی تبریز در کانون توجه شهرداری

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز از شکسته شدن طلسم اسارت عمارت تاریخی ساعت تا ساخت باغ موزه ستارخان خبر داد.

به گزارش صاحب دیوان، خانه ستارخان در محله قدیمی دوه چی تبریز، کوی امیرخیز و کوچه ستارخان غربی واقع شده است و نمادی از مبارزات دوران مشروطه ایران و یادگاری ارزشمند از تاریخ پرافتخار آذربایجان و کهن شهر تبریز است. خانه ستارخان در ۱۴ مهر ماه سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال های اخیر با تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری شهرداری تبریز مورد مرمت و نوسازی قرار گرفت تا بصورت یک خانه موزه در بازدید عموم علاقمندان به فرهنگ و تاریخ آذربایجان قرار گیرد. علاوه بر این طرحی با عنوان باغ موزه ستارخان با همت مدیریت شهری و دانشکده هنر تبریز در این مکان تاریخی در حال اجراست.

به گزارش صاحب دیوان، حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز، در حاشیه آزادسازی آخرین ملک در مسیر طرح باغ موزه ستارخان اظهار کرد: بخش اداری شورای شهر که سال‌ها در عمارت میدان ساعت واقع شده بود، بالاخره از این عمارت خارج شد و اینک بُعد تاریخی، میراثی و گردشگری در آن فعالیت دارد.

زعفرانچیلر با اشاره به تلاش مدیریت شهری به منظور حفظ آثار و هویت تاریخی تبریز، خاطر نشان کرد: با اتمام آزادسازی آخرین ملک از 8 ملک موجود در اطراف محوطه باغ‌موزه ستارخان، به مساحت 1600 مترمربع با همت مدیریت شهر تبریز و با صرف اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال، مرحله اول اجرای طرح مجموعه فرهنگی، تاریخی و گردشگری باغ‌موزه ستارخان آغاز شد.

شهردار منطقه ۴ نیز در خصوص طرح خانه باغ ستارخان گفت : توسعه صنعت گردشگر از مهم‌ترین عوامل در توسعه پایداری شهری محسوب می‌گردد؛ ازاین‌رو بازسازی و نوسازی بناهای تاریخی حائز اهمیت بسیاری بوده و در اولویت قرار دارند چراکه نقش بسزایی در هویت بخشی جمعی و رونق اقتصاد شهری دارد.

وی افزود : حفظ و هویت افزایی خانه های تاریخی مستلزم سیاست های خوب مدیریت شهری تبریز است. تسریع در اجرا و بهره برداری از پروژه فرهنگی، تاریخی و گردشگری باغ موزه ستارخان نیز نیازمند توجه ویژه مدیریت شهری است.

وی اظهار کرد: اجرای طرح زیبای باغ موزه ستارخان که با همت و مشارکت دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی و معاونت شهرسازی شهرداری تبریز انجام می‌گیرد و محوطه سازی و طراحی باغ ایرانی در محوطه آن پس از تشریفات مناقصه و در چندین روز آینده آغاز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت