صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

برگزاری رویداد «قیرخ‌بئش» در روستای دولت‌آباد مرند

رویداد سالانه «قیرخ‌بئش» در روستای دولت آباد شهرستان مرند با همکاری فرمانداری، بخشداری مرکزی، اداره‌ ورزش و جوانان این شهرستان برگزار شد.

به گزارش صاحب دیوان، عبدالعلی محمدی رئیس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرند، با حضور در رویداد «قیرخ بئش»، با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم و رویدادهای بومی محلی و نقش آنها در رشد صنعت گردشگری و رونق اقتصاد ملی گفت: رویداد سالانه «قیرخ‌بئش» که در زبان ترکی به معنای عدد ۴۵ است، معمولا هرساله پس از گذشت چهل‌وپنجمین روز از آغاز بهار در شهرستان مرند برگزار می‌شود. این رویداد محلی، امسال نیز با همکاری فرمانداری، بخشداری مرکزی، اداره‌ ورزش و جوانان در روستای دولت آباد این شهرستان برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرند افزود: هدف از برگزاری این مراسم، جمع شدن مردم به دور هم برای طلب باران و راز و نیاز برای در امان ماندن احشام و مزارع روستاییان است. این مراسم در محلی با نام قراملک که از اماکن گردشگری روستای دولت‌آباد است، برگزار می‌گردد. علاوه بر این نماز جماعت نیز توسط مردم آن روستا در همان محل برپا می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه امسال برگزاری این رویداد محلی مصادف با هفته میراث فرهنگی بود، گفت: در این مراسم انواع بازی‌های بومی-محلی و مسابقات مختلف در رده‌های مختلف سنی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها انجام می‌گیرد و نمایشگاهی متشکل از انواع غرفه‌های صنایع دستی تا غذاهای محلی در آن برپا می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرند با اشاره به اهمیت و لزوم معرفی هرچه بهتر چنین جشنواره‌ها و رویدادهای بومی محلی اظهار کرد: این رویداد محلی که همه ساله در این روستا برگزار می‌شود، علاوه بر استقبال بی نظیر اهالی خود این روستا، مردم روستاهای همجوار و شهرستان مرند نیز در آن شرکت می‌کنند. برگزاری همین رویداد محلی سبب شده است که هر ساله میهمانان و گردشگرانی از نقاط دیگر کشور برای شرکت در این مراسم به این منطقه بیایند که به‌ خودی خود نمونه‌ای ملموس از ظرفیت‌های گردشگری بی‌مانند این خطه از ایران اسلامی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت