صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 9 خرداد, 1403

اهمیت یوگا در سلامت و نشاط بانوان

یوگا بهترین ورزش بانوان برای آرامش ذهن، درمان افسردگی، کاهش دردهای عصبی و عضلانی، تقویت سیستم گوارشی و بهبود تناسب اندام است.

به گزارش صاحب دیوان، یوگا از کلمه سانسکریت به معنای “اتحاد” یا “پیوستن” گرفته شده است. این ورزش شامل تمرینات بدنی، کنترل تنفس، آرامش، کنترل رژیم غذایی و مدیتیشن است. هدف یوگا اتصال ذهن و روح است. یوگا با تمرکز بر کنترل تنفس و تمرکز، به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. انجام تمرینات یوگا باعث ترشح هورمون‌های سروتونین و دوپامین می‌شود که احساس خوشایند و مثبتی را در ذهن ایجاد می‌کند. همچنین، انجام تمرینات یوگا باعث کاهش فشار خون، ضربان قلب و تنفس فعال می‌شود و پاسخ استرس سیستم عصبی سمپاتیک را کاهش می‌دهد و سیستم عصبی پاراسمپاتیک را برای کاهش فشار خون، ضربان قلب و تنفس فعال می‌کند. همچنین، تمرینات یوگا باعث کاهش افکار منفی و افزایش هوشیاری و آگاهی می‌شود.

یوگا بخصوص برای زنان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که تأثیر عمیقی بر سلامت جسم، روان و عاطفه آن‌ها دارد. انجام منظم ورزش یوگا به زنان کمک می‌کند تا ارتباط عمیقی با خود برقرار نمایند و با فعال کردن نیروی مثبت درونی، زندگی سالم و بانشاطی داشته باشند. تمرینات یوگا علاوه بر سلامت جسمی و فیزیکی، باعث تقویت اعتمادبه‌نفس و رشد شخصیتی در زنان شده تا بتوانند نقش خود را به عنوان یک زن فعال در جامعه و یک مادر نمونه در خانه ایفا نمایند.

بسیاری از زنان به دلیل استفاده نادرست از بدن خود در انجام کارهای روزمره، دچار آسیب‌هایی در ناحیه ستون فقرات، زانوها و مفاصل خود می‌شوند که در صورت بی‌توجهی به آن، در سنین بالا دچار مشکلات حادتری خواهند شد. اما شرکت در تمرینات یوگا، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با تقویت عضلات خود باعث انعطاف‌پذیری بیشتر اندام‌های خود شده و در نتیجه وضعیت ستون فقرات و زانوهای آن‌ها بهبود پیدا کند. از دیگر فواید یوگا برای بانوان می‌توان به کاهش استرس و ذهن آگاهی، تعادل هورمون‌های بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش توان عضلانی، دفع انرژی‌های منفی از بدن، نشاط و سرزندگی اشاره نمود.

در ادامه به چند مورد از حرکات مفید یوگا و نحوه تاثیرگذاری آن‌ها اشاره می‌کنیم :

حرکت الهه (Utkata Konasana): برای تقویت پایین تنه بخصوص ران و باسن انجام می‌شود و موجب افزایش تعادل در بدن می‌گردد.

حرکت پل (Setu Bandhasana): برای تقویت و بهبود وضعیت لگن و کمر می‌شود و از طرفی در انعطاف عضلات قفسه سینه و شانه‌ها نقش مهمی دارد.

حرکت جنگجو دو  (Virabhadrasana II): این تمرین باعث افزایش قدرت پاها و باسن شده و بر عضلات سینه و شانه‌ها را نیز تأثیر مثبتی دارد. این حرکت همچنین در تقویت اعتمادبه‌نفس نقش مهمی دارد.

حرکت کبوتر (Kapotasana): افرادی که از درد کمر رنج می‌برند می‌توانند با کمک این حرکت، تنش و گرفتگی باسن و کمر خود را کاهش دهند. بخصوص در دوران عادت ماهیانه می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت