صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 10 فروردین, 1403

امیدواریم بتوانیم از خدمات ارزشمند صاحبان فکر و اندیشه قدردانی کنیم

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز در آیین تجلیل از یک قرن خدمات علمی،‌فرهنگی و دینی دکتر احمد صبوراردوبادی گفت: امیدواریم بتوانیم از خدمات ارزشمند صاحبان فکر و اندیشه در زمینه‌های مختلف قدردانی کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در این آیین که با حضور جمعی از مسئولین استانی و اصحاب فضل و فرهنگ در تبریز برگزار شد، ضمن تبریک روز قلم به اصحاب قلم و فرهنگ گفت: برگزاری آیین بزرگداشت یکی از اساتید بنام و برجسته کشور در این روز که به نام روز قلم نام گذاری شده است،‌اتفاق مبارکی است.

وی، فعالیتهای دینی، علمی و فرهنگی استاد اردوبادی را شایسته تقدیر دانست و گفت: دکتر اردوبادی ذوق و علاقه خاصی به مطالعه و اصول علمی در تمامی زمینه‌ها داشته‌اند و از این رو آثار و تالیفات قابل توجه و بسیاری درحوزه‌های مختلف از وی به چاپ رسیده است.

دکتر آل‌هاشم افزود: اگر بتوانیم خدمات علمی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و حتی هنری ایشان را در بیش از یکصد سال عمر بابرکتشان در بخش‌های مختلف بررسی کنیم، آنقدر فراوان و در دایرۀ وسیعی تحقق یافته است که شرح کامل یک‌یک آنها حقیقتا در فرصت محدود یک مجلس، امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به تالیف چندین کتاب با محوریت اعتیاد توسط دکتر اردوبادی، گفت: ایشان کتابهایی را با محوریت اعتیاد به عنوان بلای قرن دردهه‌ی پنجاه تالیف کرده‌اند که هنوز نه در سطح کشوری و نه در سطح جهانی خطر این بلای خانمانسوز احساس نمی‌شد و این نشان از ژرف‌نگری و دقت نظر این استاد ارجمند دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به فعالیتهای دکتر اردوبادی گفت: در این چند دهه عمر دکتر اردوبادی، ما می‌توانیم آثار و تالیفات منتشر شده وی را در زمینه مشکلات و مسائل مورد ابتلای عموم،ارتباطات و همکاری با مراکز علمی و دینی و شخصیت‌ها و سمینارها، نوآوری‌های علمی در فرهنگ معاصر، تاسیس و اداره مرکز تحقیقات علمی و دینی در دانشگاه و انجمن علمی و انجمن مذهبی دانشگاه و همچنین خدمات پزشکی و تاسیس هیات پزشکی تبریز و درمان رایگان مستمندان، اظهار نظرها و مقالات علمی و در نهایت شاگردان و تربیت یافتگان در جلسات استاد اردوبادی تقسیم‌بندی کنیم و مورد تحلیل قرار بدهیم.

وی همچنین در ادامه خواستار اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چاپ بخشی از آثار دکتر اردوبادی که هنوز به زیور طبع اراسته نشده‌است، شد.

براساس این گزارش دکتر احمد صبور اردوبادی در سال 1302 شمسی در شهر تبریز دیده به جهان گشود. وی تحصیلات دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی تبریز گذرانیده و سپس تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه تهران آغاز و در سال 1328 شمسی فارغ التحصیل شد و از سال 1330 خدمات علمی و فرهنگی خود را در دانشگاه تبریز آغاز کرد و در سال 1344 به مقام رفیع استادی ارتقا یافت.

وی در خانواده‌ای اصیل، مذهبی و فرهنگی چشم به جهان گشوده بود که هر یک از اعضای خانواده به نوبه خود در بالا بردن سطح تفکر و فرهنگ جامعه ایرانی از پیشکسوتان علوم جدید بوده‌اند.

تألیفات استاد در سه گروه منتشر شده ـ در دست تألیف و آماده‌ی چاپ است که برحسب موضوعات مهم حیاتی در پنج گروه تقسیم می‌شود؛ گروه اول: در زمینه علوم پزشکی 35 عنوان، گروه دوم: در زمینه علوم انسانی 40 عنوان ، گروه سوم: مباحث مربوط به علل اعتیاد به مواد مخدر و راه‌های پیشگیری، در 15 جلد، گروه چهارم: در اکرام زن و احقاق حق از دست رفته 9 جلد و گروه پنجم: که از دیگر عناوین مهمتر بوده و به‌طور عملی به انسان سازی واقعی منتهی می‌گردند عبارتست از تعلیم و تربیت اصولی در 18 جلد که متأسفانه جای آنها در در میان فرهنگها کاملاً خالی است.

از استاد اردوبادی دهها مقاله و مطلب علمی نیز به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت