صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

افطاری با طعم رشته ختایی؛ شیرینی مخصوص تبریز

آذربایجانی و در راس آن‌ها تبریزی‌ها در طول ایام مختلف سال، به خاطر داشتن تنوع غذایی فراوان و از سویی با تهیه و طبخ انواع غذاها و شیرینی ها در فصول سال؛ در کشورمان به خوش‌ خوراکی مشهور هستند.

رشته ختایی یکی از دسرها یا شیرینی های مخصوص ماه مبارک رمضان است که زینت بخش سفره های افطاری تبریزی هاست.

به گزارش صاحب دیوان به نقل از ایسنا، کوتاه سخن آنکه از غذاها و شیرنی های تبریز که به نوعی شهرت منطقه ای و فرامنطقه ای دارد، می توان به کوفته تبریزی، آبگوشت دیزی سنگی تبریز، آش اوماج، شیرینی نوقای تبریز، باقلوای مخصوص تبریز، راحت‌الحلقوم، نان رمضان تبریز، شیرینی رشته ختایی، شیرینی لوز زعفرانی تبریز و … اشاره کرد.

 رشته ختایی شیرینی مخصوص رمضان

رشته ختایی یا تل کادایف از شیرینی‌های تبریز و مخصوص ماه رمضان است، که از رشته، گردو، پسته، کره، پودر قند، دارچین، زنجبیل، پودر گل محمدی و گلاب تهیه می شود.

برای تهیه این رشته کافی است، سری به بازار تبریز بزنید، در این بازار رشته ختایی را می توان در بازار صفی تبریز؛ بزرگترین بازار مسقف جهان تهیه نمود و کمتر در سایر جاهای دیگر مراکز خرید شهر تبریز می توان آن را پیدا کرد.

برای تهیه این شیرینی موادی چون خرده رشته ختایی خشک، کره، گردو، پودر گل سرخ محمدی(قیزل گول)، هل، زنجبیل، دارچین، مقدار شربت، شکر، آب، گلاب و … ضروری است.

برای پخت آن ابتدا روغن را در ماهیتابه می ریزند، تا اینکه روغن در تمام ماهیتابه پخش شود. یک لایه رشته ختایی در ته ظرف چیده می شود. طوری که ته ظرف دیده نشود. گردو و پسته ای را که نگینی خرد شده است، روی رشته ختایی می ریزند، و روی آن یک لایه رشته و باز میانش، گردو، پسته و رویش رشته ختایی چیده می شود. به طور معمول 3 یا 4 طبقه همین طور چیده خواهد شد. آخرین طبقه باید رشته ختایی باشد.

این خوراکی زمانی آماده است، که رشته ختایی پایینی کمی سرخ و رشته میانی کمی آب شود. زمانی که خنک شد روی آن را با پسته و گردو تزیین می کنند.

همچنین بعد از اینکه رشته ختایی پخت، در حالیکه رشته ختایی داغ است، شربت ولرم را روی آن می ریزند، تا شهد را به خود جذب کند.

شیرینی رشته ختایی، امروزه در اغلب شیرینی های فروشی ها و قنادی های تبریز در ایام رمضان پخته می شود و به فروش می رسد. برخلاف گذشته که فقط رشته های آماده این شرینی در بازار تبریز به فروش می رسید و خانم های تبریزی پخت این شیرینی را برای سفره افطار برعهده داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت