صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

اصالت فرش اهر رو به فراموشی

گشت و گذاری در شهر اهر خود نشان خواهد داد که این شهر روزگاری خواستگاه فرش‌های بومی با اصالت و طرح های برگرفته از ذهنیت مردمان روستایی و عشایری این منطقه بوده است.

فرش یک هنر جهانی است و آن که ریشه و اصالت دارد؛ گرانقدر است و بنام و برند شده است. و نامِ همراه فرش عظمت فرهنگی و هنری خاستگاه آن را قاب گرفته است.

وقتی صحبت از فرش دست بافت شود قطعا گشت و گذاری در شهر اهر خود نشان خواهد داد که این شهر روزگاری خواستگاه فرشهای بومی با اصالت و طرح های برگرفته از ذهنیت مردمان روستایی و عشایری این منطقه بوده است و به جرات می توان گفت در تمام روستاها و مناطق عشایری این شهرستان فرش بافی کم کاست هنوز پابرجا می باشد.

هنوز می توان گفت کارگاه های رنگرزی در بازار تاریخی اوچ توکانلار یادگار ماندگار از صنعت فرش اهر و قره داغ است. هنوز در بازار سرپوشیده و در جاهای مختلف شهر اهر فرش حضور درخشان دارد.

به طور کلی عمدۀ قالی های روستایی این شهرستان که در بازارهای داخلی و خارجی شناخته شده اند، در روستاهای خونیق، چشمه‌وزان، آرپالیق، زندآباد، قورچی کندی، مزرعۀ حاج عابدین، قلندر، قره قشلاق، قراجه، کقالق و کلهور بافته میشوند. این قالی ها با رج شمار ۱۵ تا ۲۲ ، جزو قالی های درشت باف بوده و با گره متقارن می باشند.

طرح ها و نقش های اصیل و رایج فرش روستایی شهرستان اهر آنچه در مطالعات به دست آمده در شش روستای آن، نهُ نمونه طرح شناسایی شده است که عبارت اند از: خونیق (اوش دستک ، تاجری) ، چشمه وزان (چشمه وزان)، قورچی کندی (قورچی)، مزرعۀ حاج عابدین (بالیقلی، تاجری)، کقالق (صمدی، تاجری) و روستای کلهور (تاجری). بافندگان بافت قالی را اغلب به صورت حفظی و در موارد اندک با استفاده از نقشه به انجام میرسانند.

حکایت و داستان فرش اهر همچون حکایت اغلب داشته های دیگر این شهرستان است که هیچ ارج و قربی برایش قائل نیستند ضعف مدیریت در شناسایی دقیق این هنر و برندسازی آن و عدم توجه به بازارسازی برای این فرش نفیس موجب عدم شناخت اصالت و کم رونق شدن این محصول در شهرستان اهر شده است.

در این راستا سوالاتی که میتوان مطرح کرد و به دنبال جواب برای آنها گشت به شرح زیر می باشد.

آیا مطالعات موثقی که نشان دهنده طرح ها و نقشه های فرش اهر، تاریخچه و … تدوین و انجام شده است؟

آیا اقداماتی برای ثبت ملی طرح های فرش اهر انجام گرفته است؟

آیا از میزان واقعی تولیدات فرش در این شهرستان اطلاعاتی موثق در دست می باشد؟

آیا برنامه ، همایش و جشنواره ای در راستای برندسازی فرش اهر برگزار شده است؟

آیا اقدامات حمایتی در راستای احیاء طرحهای فرش اهر و فرشبافی اهر انجام گرفته است؟

و آیا های دیگری که همت مسئولین استانی و شهرستانی در این راستا را می طلبد.

 

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت