صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 10 فروردین, 1403

استاد شهریار عرفان و شعر را پیوند زد

مشاور وزیر فرهنگ: برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی/ استاد شهریار عرفان و شعر را پیوند زد
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استاد شهریار در غزل‌های فارسی و ترکی پیشگام بوده و به قله‌های آنها دست یافته است، گفت: شهریار با رسیدن به اوج درجه عرفانی، در دوره معاصر عرفان را با شعر به پیوند رساند.
به گزارش صاحب دیوان به نقل از  ایرنا، ششمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی و پاسداشت مقام استاد شهریار که در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد با اشاره به ویژگی ها و ابعاد شخصیتی، ادبی، وجودی و… استاد سید محمد حسین شهریار بجهت تبریزی گفت: امروز با یاد مرحوم استاد شهریار تبریزی نامگذاری شده فردی که نمی‌توان درباره شاعران معاصر و قهرمانان این دوره از شعر و ادب فارسی سخن گفت اما از او یاد نکرد.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ادامه با بیان اینکه استاد شهریار در هر دو عرصه غزل‌های فارسی و ترکی پیشگام و پیش‌قراول بوده و توانسته به قله‌های این دو عرصه دست یابد، اظهار داشت: همچنین شهریار توانست به اوج درجه عرفانی نائل شده و در دوره معاصر عرفان را با شعر به پیوند برساند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه استاد شهریار برای ما چنان اهمیتی دارد که روز شعر و ادبیات فارسی مقارن با پاسداشت اوست، ابراز امیدواری کرد تا که شرایطی فراهم شود که هرچه بیشتر در جهت اعتلا و رشد بالندگی زبان و ادبیات فارسی بکوشیم.
شالویی در ادامه سخنان خود با اشاره به ویژگیها و اهمیت زبان و ادبیات فارسی در بُعد داخلی و بین المللی و همچنین تاکید بر حفظ و صیانت از زبان فارسی، تاکید کرد: زبان و ادبیات فارسی مانند رود زلالی است که هر فرد تشنه‌ای در سراسر دنیا می‌تواند از آن بنوشد.
تاکید برای تصویب جایزه ادبی استاد شهریار/ ارائه نشان عالی زبان به ترویچ گران زبان فارسی و تُرکی
رئیس بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار نیز در ابتدای این مراسم با بیان اینکه انتخاب روز پاسداشت مقام شهریار مقارن با روز پاسداشت شعر و ادب فارسی انتخابی شایسته است گفت: این انتخاب به واسطه اینکه شهریار در ۲۷ کشور جهان به واسطه ساکن بودن ترک‌ها در آن اعم از قبرس، یونان، آذربایجان، قرقیزستان و … به زبان ترکی سخن می‌گویند حلقه واسط بین این کشورهاست، انتخابی قابل اعتناست و از سوی دیگر قدرت نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که به اقوام و اقلیت‌ها و تمامی نواحی ایران توجه ویژه دارد.
جواد وند نوروز  همچنین با بیان اینکه ترویج زبان و ادبیات فارسی و ترکی به عنوان زبان دوم و سوم جهان تشیع حائز اهمیت است، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که نشان عالی زبان و ادبیات فارسی را به فعالان برجسته این حوزه تقدیم کند و همچنین همکاری لازم برای تصویب جایزه ادبی شهریار به عمل آید و ما به زودی شاهد برگزاری این جایزه باشیم.
تاکید بر تسریع فرایند تصویب افتتاح خانه موزه شهریار
رئیس بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار همچنین از شورای اسلامی شهر تهران درخواست کرد تا با توجه به تصویب افتتاح خانه موزه شهریار این فرایند را تسریع کنند و یادآور شد: ما تاکنون موزه و زبان ادبیات فارسی نداشتیم با اینکه شخصیت‌های فراوان برجسته‌ای مانند پروین اعتصامی، حسین منزوی و استاد شهریار وجود دارند که هنوز هم نسل جوان با آن آشنا نیستند. متأسفانه منزل شهریار در تهران ۱۶ سال دایر بود اما اقدامی برای تبدیل کردن آن به خانه موزه نشد. بنابراین از شورای اسلامی شهر تهران درخواست می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر شاهد تاسیس این خانه موزه باشیم.
درخواست بازگشت ادبیات به دروس کنکور
وند نوروز با تأکید بر حمایت از فعالان حوزه زبان و ادبیات فارسی یادآور شد: متاسفانه در گذشته کار غلطی صورت گرفت و ادبیات از دروس کنکور حذف شد.
وی ابراز  امیدواری کرد: تجدید نظری در این باره صورت گیرد.
صدا و سیما به زبان و فرهنگ اقلیت‌ها توجه بیشتری کند
رئیس بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار در پایان سخنانش همچنین با اشاره به اهمیت زبان و فرهنگ اقلیت ها در کشور ، تصریح کرد: شایسته است که صدا و سیما به زبان و فرهنگ اقلیت‌ها توجه بیشتری کند.
برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی/ استاد شهریار عرفان و شعر را پیوند زد
شهریار سخن از صف اقبال کنندگان سان ببینید!
علی موسوی گرمارودی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که علاوه بر قرائت شعری درباره شهریار به نقل خاطره‌ای درباره او پرداخت و گفت: در مراسم تشییع جنازه شهریار زمانی که پیکر او از هواپیما پایین آورده شد گردان تشریفاتی به سرکردگی یک سرهنگ جلوی پیکر او ایستادند و من خاطرم هست که رئیس گردان با شمشیر کشیده جلوی پیکر او ایستاد و در حالی که اشک می‌ریخت گفت: شهریار سخن از صف اقبال کنندگان سان ببینید!
شعرخوانی شاعرانی چون مرتضی امیری اسفندقه، عبدالجبار کاکایی، سیدمحسن حسینی و … از دیگر برنامه های جانبی ششمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی و پاسداشت مقام استاد شهریار بود.
در این مراسم از استاد شهبازی ، هنرمند پیشکسوت و رئیس خانه  عاشقلار آذربایجان تجلیل و نشان درجه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی اعطا شد.
استاد شهریار در یک نگاه
استاد شهریار شاعری نام‌ آشنا برای فارسی زبانان و ترک زبانان است که به واسطه اشعار کلاسیک فارسی به ویژه غزل و منظومه ترکی «حیدربابایه سلام» مورد قبول بسیاری از ادب دوستان و شعرخوانان است.
سید محمدحسین بهجت شهریار تبریزی در ۱۱ دی ۱۲۸۵ به دنیا آمد. در همین سال شاعره بزرگ ایرانی یعنی پروین اعتصامی هم چشم به جهان گشوده بود همانی که بین شاعران معاصر نامی پرآوازه دارد.
شهریار در سرودن  قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی مبادرت می‌ورزید اما بیشتر در غزل شهره  عام و خاص بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار در کنار شعر شیفته موسیقی و نواختن سه تار بود.
از مهم‌ترین ویژگی‌های فردی و اجتماعی او ساده زیستی، مردم دوستی  و تعامل با شاعران و هنرمندانی بود که دارای نگرش‌های و بینش‌های متفاوت بودند. در خانه‌اش در تبریز به روی همه باز بود و هر اهل دلی هر وقت که دوست داشت می‌توانست به دیدار او بود. برایش پیر و جوان هم توفیری نداشت. خاطرات و نوشته‌ها و مصاحبه‌های بزرگان شعر معاصر خود گواهی بر این ادعاست. به عنوان نمونه زنده یاد هوشنگ ابتهاج در کتاب «پیرپرنیان اندیش» بارها از ویژگی‌های اخلاقی و دوستی خود با شهریار سخن به میان آورده. همچنین نیما یوشیج در نامه‌های خود به دوستی با شهریار نقل‌هایی ذکر کرده و حتی در جایی نوشته که برای نخستین بار شهریار سراغ او رفته و باب دوستی را گشوده است.
 ۲۷ شهریور مصادف با سالروز درگذشت استاد شهریار
عشق به شعر و موسیقی ایرانی باعث شد تا شهریار رابطه خوبی  با اغلب محفل‌های موسیقی و ادبی رسمی و سرشناس داشته باشد که خاطرات پراکنده دیگران در این رابطه خود می‌تواند کتابی درخور باشد که متاسفانه تاکنون گردآوری نشده است.
عاشقانه‌ها و عارفانه‌ها
دیوان شهریار سرشار از شعرها و غزل‌های سلیس، روان و پرسوز و گداز است که همین ویژگی باعث شده تا بیشتر آنها در حافظه مردم ثبت و ضبط شود. اشعاری که به پیروی از پیر و مرادش در شعر یعنی خواجه شمس‌الدین حافظ شیرازی عاشقانه و عارفانه باشد. ارادت شهریار به حافظ آنقدر زیاد بود که خود درباره انتخاب نام تخلصش در جایی گفته بود برای این کار به دیوان حافظ رجوع کردم، تفال زدم و نام شهریار آمد و آن را برگزیدم.
دیوان او بارها چاپ و منتشر شده و بسیاری از غزل‌هایش توسط آهنگسازان و خوانندگان به صورت آواز و تصنیف اجرا شده که معرف‌ترین آنها «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» با صدای خواننده بی‌بدیل استاد غلامحسین بنان است.
استاد شهریار در ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷ درگذشت و بنا به وصیتش در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
ششمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی و پاسداشت مقام استاد شهریار صبح امروز یکشنبه ۲۷ شهریور ماه با حضور جواد وندنوروز رئیس بنیاد فرهنگی مقبره الشعرا استاد شهریار، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از شاعران برجسته کشوری در سالن همایش های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت