صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 1 اردیبهشت, 1403

آیین شبیه خوانی شهر بخشايش هريس

مراسم شبیه خوانی در میدان شبیه خوانی موسوم به شبه میدانی (میدان شبیه خوانی) كه در بیرون از روستا قرار دارد، برگزار می شود.
این میدان كه توسط اهالی به شكل زیبایی ساخته شده، در دره ای قرار دارد كه همه ساله در روز عاشورا و اربعین حسینی مراسم شبیه خوانی و عزاداری امام حسین (ع) در آن برگزار می شود.
مراسم تعزیه بخشایش در روز عاشورا و از ساعت ده صبح الی دو بعد از ظهر در چند مجلس برگزار می شود.
ورود امام حسین (ع) و یارانش به میدان نبرد، اقامه نماز صبح عاشورا، مجالس حضرت علی اكبر(ع)، حضرت قاسم (ع)، به میدان رفتن و شهادت برادران حضرت ابوالفضل (ع) و … از جمله بخش های این نمایش آیینی است.
نقطه اوج مراسم شبیه خوانی بخشایش، مجلس حضرت ابوالفضل (ع) است كه ایشان به میدان رفته، رجز خوانی می كند و بعد از فتح فرات و پركردن مشك خود در راه بازگشت هر دو دست خود را از دست داده و در كنار نهر فرات به شهادت می رسد.
این آیین معنوی در تاریخ ۹۱/۹/۲۲ با شماره ثبت ۵۸۵ در فهرست آثار ناملموس معنوی کشور به ثبت رسیده است.

 

https://aparat.com/v/DQyPf

گزارش اخبار نیمروزی شبکه یک سیما سال ۱۳۹۷ از بزرگترین مراسم شبیه خوانی شمالغرب کشور در شهر بخشایش
شبیه خوانی شهر بخشایش که قدمتی ۱۶۳ ساله دارد. این مراسم که بزرگترین شبیه خوانی شمال غرب کشور محسوب می شود.
ضمن ثبت ملی سالانه پذیرای نزدیک به ۴۰ هزار نفر گردشگر مذهبی از سراسر کشور است. در این شبیه خوانی بیش از ۲۰۰ نفر عوامل اجرایی و بازیگر حضور دارند که به صورت احسانی اقدام به برگزاری این مراسم می‌نمایند.
اين ميدان که توسط اهالي به شکل زيبايي ساخته شده، در دره‌اي باشيب ملايم قرار داردکه همه ساله در روز عاشورا و اربعين حسيني مراسم شبيه‌خواني و عزاداري امام حسين (ع) و مصيبت‌هاي وارده به اهل بيت در کربلا و کوفه و شام در آن برگزار مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت