صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

آنالیز سایت و محیط شهری

(نقش سوم از ده نقش مهم هوش مصنوعی در معماری و طراحی)
علی خیابانیان، معمار، کارشناس متاورس و هوش مصنوعی

اختصاصی صاحب دیوان / در دهه‌های اخیر، هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوین، وارد حوزه‌های گوناگون زندگی انسان شده است و تأثیرات ژرفی بر مختلف صنایع و حوزه‌های تخصصی اعم از پزشکی، اقتصاد، و حتی معماری و شهرسازی گذاشته است. یکی از جوانبی که هوش مصنوعی به آن ارتقاء می‌دهد، زمینه طراحی معماری و تجزیه و تحلیل محیط است. در این مقاله، به بررسی نقش بی‌پایان هوش مصنوعی در زمینه طراحی معماری و تحلیل محیط شهری، با تمرکز بر سه حوزه اصلی، یعنی “تحلیل سایت برای طراحی معماری”، “تجزیه و تحلیل محیط شهری” و “شبکه آب و فاضلاب” خواهیم پرداخت.

از طریق الگوریتم‌ها و تکنیک‌های هوش مصنوعی، معماران و شهرسازان می‌توانند به طور دقیق‌تری عوامل مؤثر در فرآیند طراحی را تجزیه و تحلیل کرده و تصمیم‌گیری‌های بهینه‌تری را در انتخاب مکان برای ساختمان‌گذاری انجام دهند. همچنین، در تجزیه و تحلیل محیط شهری، هوش مصنوعی قادر است اطلاعات جمع‌آوری‌شده از عوامل مختلفی نظیر ترافیک، توزیع فضایی مراکز خرید، و نیازهای عمومی شهروندان را به معماران ارائه دهد. در زمینه شبکه آب و فاضلاب نیز، هوش مصنوعی با تحلیل دقیق داده‌ها و آموزش‌های مختلف، می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی شهروندان و بهینه‌سازی سیستم‌های تأمین آب و فاضلاب نقش اساسی ایفا کند.
با بررسی عمیق تأثیرات و کاربردهای هوش مصنوعی در این زمینه‌ها، این مقاله سعی دارد تا نقش برجسته این فناوری در بهبود فرآیند طراحی معماری و بهینه‌سازی محیط شهری را مورد بررسی قرار دهد.

 

آنالیزسایت برای طراحی معماری
هوش مصنوعی می‌تواند به معماران کمک کند تا مکان‌های ممکن برای ساختمان‌گذاری را بر اساس عوامل مختلفی نظیر توپوگرافی، تابش خورشید و الگوهای باد، دسترسی، جنس خاک، تراکم جمعیتی، فرهنگ منطقه، الگوهای باد و ویژگی‌های طبیعی مانند رودخانه‌ها یا دریاچه‌ها تجزیه و تحلیل و ارزیابی کند. این تحلیل ها به معماران کمک خواهند کرد تا با شناخت بیشتر و دقیق تری از محل پروژه تصمیم گیری کنند و در نهایت طرحی متناسب، بهینه‌ و سازگار با محیط ارایه کنند. به عنوان مثال الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند محدوده‌ زمین را تجزیه و تحلیل کنند، کدهای ارتفاعی، نوع خاک منطقه، اقلیم، آب های زیر زمین، تونل یا کانال های زیر زمین را مشخص کنند.

تجزیه و تحلیل محیط شهری
هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل محیط شهری نیز نقش مهمی می تواند ایفا کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند ساختمان‌ها و زیرساخت‌های اطراف را تجزیه و تحلیل کرده و ناحیه‌های متراکم و دسترسی به آنها را شناسایی کنند و اطلاعاتی در مورد جریان ترافیک و دسترسی عابران پیاده، بافت فرهنگی، مراکز مهم جمعیتی، روزها و ساعت های پر رفت و آمد در اختیار معماران قرار دهند.
به عنوان مثال با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توان اطلاعات مفیدی از جمله ترافیک، تراکم جمعیتی، توزیع فضایی مراکز خرید و … را استخراج کرد. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود مدیریت ترافیک شهری نیز مؤثر باشد. با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده، می‌توان بهبود روش‌های ترافیکی را پیشنهاد داد. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی شهروندان نیز مؤثر باشد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند مسیرهایی را برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری پیشنهاد دهند که باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.

شبکه آب و فاضلاب
نقش هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل شبکه تأمین آب و فاضلاب هم قسمت مهمی از این تجزیه و تحلیل است. کیفیت مسیر و چگونگی تأمین آب و چالش‌های ممکن در دفع پسماندها مسائل مهمی در طراحی شهری و معماری به ویژه در پروژه های بزرگ همچون مجتمع های زیستی دارد. از شناسایی مشکلات موجود در این حوزه و تجهیزات تصفیه آب گرفته تا طراحی دستگاه و فرآیندهای تصفیه و کاهش هزینه‌ها هوش مصنوعی با آنالیز دیتا و آموزش‌های مختلف می‌تواند در شناسایی خرابی و بهینه سازی مسیر و تجهیزات در تاسیسات و شبکه‌های آبرسانی و فاضلاب نقش مهمی ایفا کند این امر تاثیر زیادی بر کاهش هزینه‌ها و افزایش دقت در روند تصفیه و حذف خواهد داشت.

 

* تصاویر توسط نویسنده مقاله طراحی شده است.

 

این مقاله ادامه مباحث زیر است:

10 نقش مهم هوش مصنوعی بر معماری و طراحی

طراحی مولد Generative Design

مدل ‌سازی انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت