صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 8 اردیبهشت, 1403

آغاز پروژه نقش بازار تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی

رئیس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی از آغاز پروژه تدوین کتاب « نقش بازار تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی ایران» در حوزه هنری استان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری صاحب دیوان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی، حسن میلانی با اعلام این خبر گفت: با توجه به سیاست‌های رژیم شاه مبنی بر نوسازی به سبک غربی و ترویج ابتذال و بی‌ بندو باری در جامعه و تحت فشار قرار گرفتن اقشار مذهبی به ویژه بازاریان این امر موجب نزدیکی بیشتر این دو نهاد گردید.

وی ادامه داد: این اتحاد باعث شد که بازار به عنوان یک نهاد سنتی، نقش به سزایی چه از لحاظ مالی و اقتصادی و چه از لحاظ سیاسی ایفا کنند.
وی خاطر نشان کرد: از لحاظ سیاسی موقعیت بازار و جمعیت آن نقش مهمی در شکل‌گیری تظاهرات مردمی داشت. با توجه به اینکه بازاریان اولا چندین هزار مغازه داشتند و ثانیا با جمعیت زیادی از مردم در ارتباط بودند، هرگاه که اتفاقی می‌افتاد ، بازار را بسته و در مساجد تجمع می‌کردند.
میلانی گفت: حاج کریم بهروزی از بازاریان قدیم تبریز می باشد و از سال 42 وارد بازار تبریز شده است و اولین کسی است که برای کتاب نقش بازار تبریز در پیروزی انقلاب از او مصاحبه و گفتگو شده است.
حاج کریم بهروزی با حضور در محل حوزه هنری استان آذربایجان شرقی به نقش بازار تبریز در پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: بازاریان تبریز ارتباط تنگاتنگی با روحانیون منتسب به انقلاب اسلامی داشتند.
وی اضافه نمود: در تبریز دو طیف مشغول فعالیت بودند؛ یک گروه افرادی بودند که طبق راهنمایی های امام خمینی و آیت الله قاضی به فعالیت علیه رژیم فاسد مشغول بودند و گروهی دیگر سعی می کردند با عنوان جدایی دین از سیاست فعالیت های انقلابی را خنثی کنند.
شایان ذکر است، کتاب « نقش بازار تبریز در پیروزی انقلاب اسلامی ایران» توسط دفتر فرهنگ و مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری آذربایجان شرقی تدوین می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت