صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 4 اردیبهشت, 1403

آتش به جان بیشاپور افتاد / شب گذشته منطقه تاریخی بیشاپور در کازرون فارس طعمه آتش شد

به گزارش پایگاه خبری صاحب دیوان به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی – میرای فرهنگی- شهر تاریخی «بیشاپور» در 120 کیلومتری جنوب شیراز و 23 کیلومتری غرب شهرستان کازرون، غروب روز گذشته طمعه حریق شد و به واسطه پوشش گیاهی خشک منطقه‌ای این محوطه تاریخی  آتش سوزی به سرعت گسترش یافت.

 این اولین باری نیست که این محوطه دچار آتش سوزی گسترده می‌شود. 30 اردیبهشت 1391 نیز در این محوطه آتش سوزی رخ داد که بخش‌هایی از این شهر سوخته و محوطه آن کاملا سیاه شد.
 مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس در این باره گفت: : برخلاف آنچه که در فضای مجازی عنوان شده که شهر تاریخی بیشاپور طعمه حریق شده صحت ندارد بلکه آتش سوزی در زمین های اطراف این شهر تاریخی رخ داده که در ساعت 21 دیشب نیز خاموش گردیده است .
  بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در نزدیکی شهرستان کازرون و در استان فارس است که در زمان ساسانیان ساخته شده و امروزه تنها ویرانه‌هایی از آن برجای مانده‌است.
 بیشاپور با دویست هکتار وسعت، از شهرهای مهم آن زمان بوده‌ و اهمیت ارتباطی داشته‌است. این شهر از قدیمی ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن بصورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است.
 بیشاپور در شمال شهر کازرون قرار گرفته و از شهرهای خوش آب و هوا و دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار بوده‌است. در کتابهای تاریخی، نام این شهر با عنوانهای بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و «به اندیوشاپور» ضبط شده‌است. شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیرخوره بوده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت