شنبه, 14 مهر, 1403

معمار تیمچه مظفریه بازار تبریز

معروف‌ترین بخش بازار تبریز تیمچه مظفریه است که در زمان ولیعهدی مظفرالدین میرزای قاجار به سال ‪ ۱۳۰۵‬هجری  قمری ساختمان بسیار دیدنی آن به اتمام رسیده است.

بانی این بازار بزرگ حاج شیخ محمدجعفر قزوینی از بازرگانان نیکوکار و کاردان تبریز است. هم‌اکنون تیمچه مظفریه یکی از مراکز عمده تجارت فرش آذربایجان و مرکز صادرات قالی این خطه و ایران بوده و از شهرت جهانی برخوردار است. بازار مظفریه تبریز دو طبقه است که هر طبقه آن ‪ ۲۶‬حجره فرش فروشی را در خود جای داده است.

معماری تیمچه مظفریه

از ویژگی ‌های معماری آن می ‌توان به سقف بلند، پنجره‌ های کوچک و بزرگ سفید و رنگی در حاشیه ‌ها و وسط سقف و همچنین ردیف ‌های منظم حجره ‌ها در کنار هم، اشاره کرد. این تیمچه در ۲ طبقه ساخته شده است که در هر یک از آنها ۲۶ حجره دارند. در هر سوی راهروی عریض تیمچه ۱۳ حجره قرار گرفته ‌اند. راه ورودی طبقه‌ همکف به طبقه‌ بالا از طریق «گوشواره ‌های» تیمچه است که کمی جلوتر از درب‌ های اصلی قرار دارد. در طبقه‌ همکف اغلب فرش فروشان حجره دارند. حجره‌ های طبقه‌ بالا بیشتر به کارهای جانبی مانند طراحی قالی و رفوگری اختصاص داده شده است. در این طبقه می ‌توانید ماهرترین رفوگران قالی و تابلو فرش، رنگ شناسان، رنگرزان و طراحان قالی را بیابید.

شکل و ساختار تیمچه تقریبا از دوران بنای آن تغییری نکرده است . دو در چوبی بزرگ در دو طرف آن به روی تالاری با سقفی بلند و چند گنبد پنجره‌ دار باز می ‌شود. این تیمچه به «قیز بست بازار» و «تلیس چی بازار» راه دارد. امروزه تیمچه‌ مظفریه به بازار فرش تبریز تبدیل شده است. محل خرید، فروش و خدمات مرمت انواع قالی و تابلو فرش های نفیس تبریزی است.

معمار این بنای زیبا معمار کاظم معروف به بالاکاظیم می باشد که بعدها با فامیلی یونسی داشت وی پیرمرد معمری بود از محله قره آغاج تبریز که از احفاد وی میتوان به استاد معماران بنام که کار مرمت گنبد مسجد مظفریه را انجام داده بود اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانون تبلیغاتی آریانی
یادداشت