جمعه, 27 مهر, 1403

پیکر استاد علی کوهپایه، پیشکسوت نگارگری ایران در قطعه نام‌آوران تبریز آرام گرفت / عکس

عکس: فریبا اسدی

پیکر استاد « علی کوهپایه» هنرمند برجسته و پیشکسوت هنر نگارگری، سینما و تئاتر پس از برگزاری مراسم وداع، در قطعه نام آوران وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.

به گزارش صاحب دیوان، در مراسم وداع این هنرمند که امروز چهارشنبه در مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد، جمعی از نزدیکان، دوستداران و اهالی فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی و تبریز آخرین دین خود را به این هنرمند ادا و با پیکر وی وداع کردند.

 

هنرباوری، تواضع و حرکت در مسیر انسانیت از ویژگی‌های شخصیتی استاد کوهپایه بود.

مرحوم علی کوهپایه حقی به سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در محله دوه‌چی تبریز دیده به جهان گشود، وی پس از اتمام دوران ابتدایی و راهنمایی وارد هنرستان هنرهای زیبای تبریز شده و در محضر استاد عبداله باقری به فراگیری هنر تذهیب و طراحی سنتی مشغول شد.

وی علاوه بر نگارگری از سال ١٣٤٨ در زمینه هنر نمایش نیز فعالیت جدی و درخشانی داشت و در چندین فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و نمایش صحنه ای نقش آفرینی کرد.

استاد کوهپایه از سال ١٣٦٠ تا ١٣٧١ در آموزشگاه های متعدد تبریز از جمله مرکز آموزش عالی شهید سرداری و دانشگاه هنر اسلامی به تدریس هنر تذهیب پرداخت و از سال ١٣٧٥ پس از مهاجرت به تهران در هنرستان هنرهای تجسمی پسران تهران، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی تهران، دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه علم و فرهنگ و همچنین انجمن خوشنویسان شهرری، مشغول تعلیم هنر نگارگری و تذهیب بود.

وی در آثاری هنری چون سریال تلویزیونی «شهریار»، سریال تلویزیونی «مسافران دره انار» و فیلم سینمایی مسافرغریب نقش ایفا کرده است.

شادروان علی کوهپایه اول مردادماه ۱۴۰۳ در تهران بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانون تبلیغاتی آریانی
یادداشت