صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 12 تیر, 1403

پروژه مرمت و بهسازی طاق‌های «دالان آقا» بازار تبریز کلید خورد

مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز از آغاز عملیات مرمتی و بهسازی طاق‌های «دالان آقا» واقع در راسته یمن‌دوزان بازار تاریخی تبریز با همکاری مالک این دالان خبر داد.

ناصر زواری با اشاره به اهمیت حفظ بافت تاریخی بازار تبریز گفت: با همکاری مالک و پایگاه جهانی بازار تبریز، عملیات مرمتی و بهسازی طاق‌های «دالان آقا» واقع در راسته یمن‌دوزان بازار تاریخی تبریز آغاز شد.

مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز ادامه داد: این پروژه با اعتباری که تاکنون بالغ بر ۲ میلیارد تومان برآورد شده است اجرای خواهد شد. که مرمت و پاکسازی طاق این محل به زودی به اتمام خواهد رسید و مرمت تخصصی سکوها و سنگ‌فرش‌ها نیز در مدت کوتاهی پس از طاق به پایان خواهند رسید.

او با اشاره به اهمیت «دالان آقا» به عنوان یکی از عناصر ثبتی بازار تاریخی تبریز افزود: «دالان آقا» یکی از عناصر شاخص بازار تبریز از میان از ۱۶۰ عنصر شاخص مجموعه این پایگاه جهانی‌ست که در صنف فرش و پشم با هماهنگی و مشارکت پایگاه و مالکین و کسبه پروژه مرمت و بهسازی این بنا درحال انجام است.

زورای با اشاره به اهمیت حفاظت از بافت تاریخی و تضمین امنیتی سازه‌های بازار تبریز گفت: بازار بزرگ تبریز، بزرگترین بازار سرپوشیده‌ آجری جهان است و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی محسوب می‌شود. این بازار از بازارچه‌ها، دالان‌ ها، تیمچه‌ها و سراهای متعددی تشکیل شده است که حفاظت و انجام عملیات‌های دوره‌ای مرمتی و بهسازی با رعایت اصول و قواعد مرمتی حائز توجه ویژه‌ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت