صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 10 تیر, 1403

محبوب‌ترین صنایع دستی تبریز برای خرید سوغاتی

رسم خرید سوغاتی برای اطرافیان از رسوم دیرینه و قدیمی است که هنوز هم پابرجاست.

شهر تبریز به عنوان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران که در دوره‌های مختلف تاریخی پایتخت بوده است همواره پذیرای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است. بسیاری از مسافران تبریز برای خرید سوغاتی به بازار سرپوشیده تبریز سر می‌زنند و یا برای خرید سوغاتی‌های خوشمزه این شهر که معرف عام و خاص است، سراغ قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها را می‌گیرند. شاید برخی اطلاع ندارند که صنایع دستی تبریز مانند منبت کاری، قلم‌زنی و نقره کاری و سوزن دوزی در کنار فرش و گلیم بافی تبریز از شهرت جهانی برخوردار است و انتخاب مناسبی برای تهیه سوغاتی از این شهر تاریخی محسوب می‌شود.

قالیچه‌های دستباف تبریز

برای خرید قالی و قالیچه بهتر است به سراغ بازار تاریخی تبریز برویم. در تیمچه مظفریه بازار تبریز نفیس‌ترین و خوش بافت‌ترین فرش‌‌ها و قالیچه‌های جهان را می‌توانید پیدا کنید. حتی اگر قصد خرید این صنایع دستی جهانی و معروف تبریز را هم نداشته باشید تماشای قالی‌ها و قالیچه‌های تبریز در این تیمچه تاریخی، حالتان را بهتر خواهد کرد. قالیچه‌های دستباف تبریز معمولا بالای صد میلیون قیمت دارند و جز صنایع دستی لوکس این شهر به شمار می‌روند.

تابلوفرش‌های دستباف همچو نقاشی

بهتر است از بازار تاریخی تبریز دور نشویم و به تابلو فرش‌های دستبافتی که همچون تابلوی نقاشی‌ در این بازار تاریخی می‌درخشند و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند، سری بزنیم. تابلو فرش دستباف تبریز نیز مانند قالی و قالیچه دستباف تبریز از معروفیت جهانی برخوردار است و از محبوب‌ترین صنایع دستی تبریز محسوب می‌شود. برای خرید این تابلوفرش‌های دستبافت باید بودجه حداقلی چهار میلیون و بیشتر در نظر بگیرید.

چرم تبریز و کفش‌های چرم دست‌دوز تبریز

راسته کفش فروشان چرم تبریز که به باشماقچی بازار معروف است از خیابان دارایی تا راسته بازار جدید ادامه دارد و اگر خواهان خرید این سوغاتی درجه یک از تبریز هستید باید به این خیابان و بازار سر بزنید. کفش چرم و دست دوز تبریز از دیرباز با مرغوبیت جنس و دوخت معروف است و قدمت این صنعت و هنر به گذشتگان بسیار دور برمی‌گردد. کفش چرم تبریز استانداردهایی در کلاس جهانی دارد و از اینرو برای خرید آن باید بودجه‌ای بالغ بر یک میلیون تومان را در نظر داشته باشید.

نقره کاری ماهرانه استادان تبریزی

نقره کاری یا حکاکی نقره در تبریز قدمتی صد ساله دارد و این شهر جز اولین شهرهایی است که هنر حکاکی روی نقره در آن رواج یافته است. حکاکی و قلم زنی بدون استفاده از چکش منحصرا به سبک تبریز معروف است. در این روش حکاکی، استادکاران و هنرمندان نقره با استفاده از قلم فولادی با نیرو و حرکات ماهرانه دست بر روی فلز نقره کنده‌کاری انجام می‌دهند. نقره کاری از صنایع دستی‌های محبوبی است که می‌توانید با بودجه‌ بالای بیست میلیون تومان از آثار نقره کاران تبریز خریداری نمایید.

گلیم ورنی تبریز؛ زیبا و ماندگار

گلیم ورنی تبریز یکی از زیباترین صنایع دستی‌های تبریز است که در شهرستان های اطراف تبریز بافته می‌شود. گلیم ورنی دست بافته‌ای است که شباهت زیادی به گلیم و قالی دارد و اما هیچ کدام از اینها نیست. گلیم ورنی تبریز با الهام از ظرافت و زیبایی فرش تبریز بافته می‌شود و بسیار پرطرفدار است. برای خرید این صنایع دستی زیبا و ماندگار باید حداقل بودجه دو میلیون تومانی در نظر داشته باشید.

گزارش: مریم چرخ‌انداز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت